Tuesday, September 9, 2014

ISTANBUL 2014 - Day 03 - PART 01 - PHOTOGRAPHY & WALKING TOUR - LES ARTS TURCS & TOMB AND CEMETERY OF MAHMUD II

Day 03 - PART 01 - PHOTOGRAPHY & WALKING TOUR - LES ARTS TURCS & TOMB AND CEMETERY OF MAHMUD II

Day 03 in Istanbul.

Belah pagi till after noon isteri hadir kursus jadi saya pun buat itinerary sendiri. Saya cari tours di internet. Saya inginkan satu program tour yg boleh meet my 'photography needs'... hihi.

Cari punya cari, rupanya ada package yg exactly seperti yang saya hendak tu. Satu program tour yang tak pergi ke tempat typical [yg selalunya sesak dgn pelancung2] tapi ke tempat seperti local neighborhoods.

Alhamdulillah, saya jumpa beberapa yang saya shortlisted and akhirnya pilih 2 tour operators.
1) Les Arts Turcs Photography and Walking Tour by Istanbul Life Org.
2) Circle Istanbul tour.

Ok, hari ke 3 ni saya went for the Les Arts Turcs Photography and Walking Tour. Saya pergi seorang and took the package for 1 guests. Masa touring tu cuma saya dan tour guide sahaja. Tour ni cover areas yg kalau saya nak pergi sendiri atau pergi bukan dgn locals memang tak akan/boleh saya buat....hihi.

Sebab tour ni pergi byk tempat dan saya byk ambik gambar maka terpaksa saya pecah2kan jadi 5 parts :). Maklum la kan, saya ni memang tak boleh nak kawal diri bila ambik gambar...hahaha...


Pick up was at the hotel. Inilah salah satu perkara yg saya suka tentang tour package ni. Banyak packages lain yg meeting point nya jauh dari hotel. Kena pergi sendiri ke meeting point tu. Also after tour, akan ada arrangement to send me back to hotel. So less hassle. Tour guide yg datang jemput saya was Hassan. Dia ni baru je jadi tour dan English dia agak teruk. Susah nak comminicate. Masa tu saya terfikir how la nak faham masa dia bercerita nanti masa touring. Lepas tanya saya lega sebab dia kata dia cuma dtg pick up saya saja dan yg akan bawak tour nanti ada tour guide lain. Pas tu, dia datang ambik saya bukan dgn kereta atau van seperti yg selalunya included bila ambik package2 ni. Tapi kena jalan kaki. Ye la kan, nama pun walking tour...hihi. Tapi yg bestnya saya dibawa jalan ke stesen metro terdekat dan akan naik train di Taksim Square. Waa... how exciting cause saya memang nak sgt try public transportation di Istanbul ni...hihi...

Oh ya, btw we were going to Les Arts Turcs office first.

- Ni di stesen. Nak naik train ni boleh beli token di kotak biru tu atau boleh guna kad [Istanbulkart].
- Ramazan Bereketi tu maksudnya Ramadhan Blessings :)

Ok, train yg saya maksudkan tadi ialah actually funicular. Funicular ni ialah gerabak keretapi yg ditarik naik turun slopes dgn cable. Funicular ni bawah tanah. Teruja saya kejap...hihi... 
Kami naik funicular dari Taksim ke Kabatas [line kuning]. Hassan used his IstanbulKart for the access. Short distance, cuma dalam a few minutes je. Pas tu keluar dari stesyen funicular tu naik atas is the Kabatas Tram station. Naik tram tu dan turun di Sultanahmet. 

Inilah cable besar yg tarik gerabak tu. Sorry foto blur2 sebab masa tgh ambik foto2 ni orang ramai tgh sesak keluar masuk train tu...hihi. Sungguh macam typical tourist kan...haha.

Suasana train station.

Got shops too. 

Exit di stesyen Kabataş yg sambung terus dgn tram. 

Then Hassan offer ambikkan foto. Ada la satu foto kenang2an :)

Map of the tram routes. 


Suasana dalam tram. Spacious and modern. Kami exit di Sultanahmet station selepas melalui stesyen2 Findikli, Tophane, Karaköy, Eminönü, Sirkeci dan Gülhane. 
So dari Sultanahmet Tram Station kami jalan ke Les Arts Turcs office.
Saya seterusnya dibawa Hassan ke office Les Arts Turcs. On the way ternampak depan restoran org perah pomegranate. Saya tanya Hassan boleh ke ambik gambar. Dia kata bolehhhh.... :)

Apparently locals kat sini tak kisah tourists ambik foto diaorg. Dah biasa kot cause Sultanahmet ni memang area tourists.  

Masa tu saya dah mula seronok walaupun officially tour belum start. Ayam panggang pun saya shoot...hihi...


Mengikut pendapat Hassan di Istanbul ni ada 3 restoran yg best dgn makanan yg sgt sedap. Dan ini adalah one of them, Sultanahmet Köftecisi [left photo]. Restoran ni simple dan murah dan terkenal dgn meatballs (köfte) nya. Hassan kata locals siap beratur nak makan di situ.

Btw, yg lagi 2 famous restoran yg Hassan sebut tak pulak saya ingat..hihi..

LES ARTS TURCS
Dan ini lah Hassan. Muda lagi orangnya. Dia kata dia tgh belajar lagi and about to graduate in Political Science from Istanbul University. Dan kami pun tiba di office Les Arts Turcs. 

Masuk je office tu saya dah excited. 

The woodsy cabinets,perabut dan floor are very nice :)

Dan yg buat saya lagi excited ialah bila nampak semua foto2 yg hebat di dinding. Waa.... awesome photos. Apparently foto2 ni some of them are award winning photos. And they are all photos taken in Istanbul. Later I found out ini juga adalah gallery dan tempat buat photography workshop. 


That blue photo with org tgh main bola tu menang 1st prize in the Istanbul Photo Contest 2009 by Vincent Rok dari France. Foto tu Vincent shoot masa dlm walking tour Les Arts Turcs. Kata tour guide inilah contoh suasana yg possible saya encounter masa touring nanti. Rasa excited saya masa tu dah macam tak boleh nak bendung dah! Rasa nak cepat2 je start touring tu....haha...

Pada saya tak pe la kalau dpt shots yg best or not. Yg penting the experience :) 


Dan dia ni la tour guide saya pada hari tu. Nama dia Nurdogan Senguler. Peramah sungguh orangnya. Lepas a quick introduction Nurdogan siap tanya saya what sort of photos do I like taking. I told him and he said I will then have a great time masa tour ni....hihi.

And...and...and.... as I was looking through the photos he showed on his computer, I noticed photos of cats. So obviously I told him I just love cats. Dengar je terus dia nampak excited cause dia kata dia juga suka sgt kucing! Hihihi.... In fact he has 2 cats at home. Terus dgn excitednya dia kata dia akan divert sikit dari itinerary tour saya hari tu untuk visit satu tempat yg ader banyak kucing2 lepak untuk kami ambik2 gambar!
Mana la saya sangka nak dpt tour guide yg best macam ni.... Alhamdulillah.  



Dari office Les Arts Turcs, kami berjalan ke Mausoleum of Sultan Mahmud II sebab nak ambik gambar kucing pasal...haha... Tak de dalam itinerary pun dah Nurdogan nak bawak ke sana, saya ikut je le...hihi... Lagi pun seronok cause while walking there, boleh le take photos :)

Dan walking tour pun bermula. Disebabkan for the next 5 hours or so kena berjalan kaki, malam sebelumnya saya tidur awal. Mana la tau kot flat pulak especially since cuaca agak panas hari tu. Tapi Nurdogan kata we will have stops for some drinks and relaxation, which is just great :).

Nurdogan kata nak bawak saya di satu cemetery di mana dia kata ada banyak kucing :). On the way saya shoot whatever yg menarik :)

Shots of people and cats :)


Nurdogan perkenalkan saya pada barber ni. Nurdogan kata he is his barber for the last 15 years :)

Kami lalu back lanes yg kalau saya sendiri2 jalan mungkin sesat. Lagi pun tak berani la saya kan dengan bawak kameranya lagi. 

Lampu2 cam ni memang sgt byk. Cantik2 belaka.

This guy tgh buat dondurma which literally means 'freezing'. Turkish ice cream ni dibuat dari campuran susu, gula, salep [starchy flour] dan mastic [plant resin dari pokok mastic]. Selalu dijual by street vendors atau di depan kedai atau restoran, dondurma dibuat dengan churning, macam menumbuk2 je gayanya, menggunakan long-handled paddle. Rasanya macam ais krim tapi cam liat2 sikit dan lambat cair. Sedappppp :) 



TOMB AND CEMETERY OF MAHMUD II

Dan kami pun sampai ke cemetery yg Nurdogan kata tadi. Ini Tomb and Cemetery of Mahmud II.

Ada satu tiang dgn info tentang sejarah cemetery.  


Nurdigan terus bawa saya masuk ke dalam tanah perkuburan tu sambil menceritakan sejarah tentang tempat tu. Dengar2 juga le saya tapi mata dok cari2 kucing2...hihi.... Dan luckily ada a few. Kata Nurdogan biasanya tempat ni ada banyak kucing tapi mungkin sebab summer banyak yg venture out looking for food at that hour. Tak per, yg ada ni pun dah cukup pada saya :). 

Lena sungguh! Dan comel!

Such a nice cool place to slumber under the stone slabs :)

Dan si Nurdogan tu pun sibuk gak ambik gambar kucing2....hihi.... Nampak lagi beriya2 dari saya.. hahaha....


Rasa cam nak tangkap bawak satu kucing Istanbul balik Malaysia...hihi...

Chomelnyaaaaa..... :)



Haha... satu lagi shot tour guide saya yg tgh sibuk ambik foto kucing...


Saya jengok ke tingkap the dome of the tomb and saw this guy tengah lawat kubur. 

Bersambung dengan Day 03, Part 02....


Di bawah ni saya senaraikan kesemua entries Istanbul saya:

No photograph may be reproduced, downloaded, copied, stored, manipulated, or used whole or in part of a derivative work, without written permission from Syed Amran. All rights reserved.

2 comments:

  1. yes!!!!!!!!!!
    banyak gambar kucing!!!
    tenkiu tenkiu tenkiuu

    dondurm tu memang asal dari sana agaknya ya .. selalu lah jugak nengok kat mall kat sini ada orang dok hempuk-hempuk aiskrim macam tu.. semua muka arab-arab..

    berapa dalam RM tour ni en syed?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hihi.. you are most welcome doc :)
      Cats in Istanbul are really quite irresistible!

      I think so la doc. Kat Istanbul ni ada juga restoran2 yg staffnya pakai pakaian traditional Turki tumbuk2 ais krim tu dan sekali2 akan pukul loceng tarik perhatian pelanggan.

      Around RM390.00 sebab I ambik yg package saya sorang je.
      Kalau 2 to 4 guests, RM290 per person.
      Kalau 5 and more = RM206 per person.
      Mahal I know. Itu sebab package ni je yg saya rasa meet criteria. Ada packages lain yg murah sikit.

      Delete