Monday, September 14, 2015

JALAN-JALAN NEGERI SEMBILAN - PART 01

Assalamualaikum :).

Bulan June lepas saya sempat ke Seremban untuk jalan-jalan. Actually tak la sempat nak jalan-jalan satu Negeri Sembilan since it was just a day outing. Still sempat la jugak cover a few places :). Syukur Alhamdulillah.

Ok, let's get going with the Part 01 of 3 Parts :).

Wife ada kursus di Seremban, so sang suami pun ikut sekali lah.. hehehe... Jadinya digunakan kesempatan ni untuk gi jalan-jalan. 

Saya ke Putrajaya Sentral station naik ERL dari KL Sentral.

Laju dan selesa ERL ni. Efficient. 

My wife came from her office and picked me up at Putrajaya Sentral ni and we drove to Seremban.

Kursus isteri saya di Klana Resort, Seremban. Kami tiba petang Jumaat and her kursus was the next day, Saturday. My plan was to go jalan-jalan on that Saturday while my wife berkursus.

Dah pernah menginap di hotel ni. I like it. Lovely hotel.

Dapat bilik with this view. Nice.

Selesa.

Malas nak keluar, kami just order room service je for dinner :). 

Next morning. Had a good hearty breakfast :). Sejuk pagi tu. Cermin tingkap basah. Berangan kejap konon di luar negara.. hehehe...

Lepas sarapan, isteri pun ke kursus. Since masih awal saya start the day dengan rounding the hotel's beautiful sprawling green landscape. And took photos of course :).


Klana resort. 

Love, love, love the pokok-pokok kelapa!


It is a big area. The pool looks very inviting :).


Fav shot :).

Boleh buat macam-macam acara teambuilding di sini. 

Lepas tu saya ke lobi hotel bertanya di reception about interesting places around Seremban. The staff gave a long list of places compiled by Tourism Malaysia covering semua daerah dari Jelebu ke Tampin. Wah! So many choices! A total of 79 places. I never would guessed kat N9 ni ada banyak tempat-tempat menarik. Actually, bila teliti balik listing tu termasuk homestays, KTM stations, agro parks dan recreational forests. Patut la panjang senarainya.. hehehe... 

Then I spent a few minutes going through the lists, comparing the list I had prepared before coming to Seremban. Since it will only be a day trip, it was crucial to not venture too far away from Seremban and to cover as many places as possible. 

Selesai dengan deciding where to go, I asked the concierge to call me a taxi. Seperti jalan-jalan saya dulu di Kuala Lipis, Teluk Intan dan more recently di Kuantan [will be posted soon], saya bercadang menggunakan servis teksi juga untuk program jalan-jalan saya ni. 

Teksi sampai, saya pun terus sembang dan beritahu taxi driver tu yang saya sebenarnya nak gi jalan-jalan ke tempat-tempat menarik di area Seremban. Pemandu teksi tu terus jadi macam excited pulak and started to suggest a few places, some of which were in my list. Super!

Tapi, Rostem, nama pemandu teksi tu, kata dia tak begitu tahu tentang tempat-tempat menarik tu dan mencadangkan kalau saya setuju untuk dia call kawan dia seorang yang senior yang banyak pengetahuan tentang Seremban dan tempat-tempat tu. Saya ok je. Tapi bila dia call, uncle tu not available pulak sebab dia ada prayers ceremony. Rostem kata tak pe, dia call seorang lagi kawan dia and the kawan said he will do it. Yay! :)

Rostem terus bawa saya ke tempat pertama dulu iaitu ke Masjid Negeri, Negeri Sembilan. Di situ nanti kami akan berjumpa dengan kawan dia, Bala, yang akan bawa saya jalan-jalan hari tu. Masa dalam perjalanan tu sempat saya berbual dengan Rostem. Since dia tahu saya ni minat fotografi, dia confessed yang dia juga suka fotografi. Macam-macam dia tanya tentang kamera dan fotografi. Seronok pulak sembang-sembang dengan si Rostem ni. Dia kata dia actually telah dilantik sebagai the official photographer by his local community club tapi still learning lagi tentang fotografi. 

So I was 'handed over' by Rostem to Bala di Masjid Negeri... hehehe. Lepas perkenalkan diri saya pada Bala and told him of my expectations, to which he said he'd be glad to accommodate, I left him to explore the masjid while he waited in the taxi at the masjid's entrance. 

Inilah Masjid Negeri, Negeri Sembilan. Dirasmikan oleh Paduka Seri Tuanku Yang DiPertuan Besar Negeri Sembilan pada 1967. Lama dah masjid ni. Almost 50 years.

Rekabentuk Masjid Negeri yang dibina pada tahun 1967 ini begitu simbolik.Sembilan tiang, sembilan ruang dan sembilan anjung tambahan yang dibina menggambarkan struktur politik negeri dimana Negeri Sembilan yang satu ketika mempunyai 9 daerah pentadbiran.

Rekabentuk masjid ini sangat unik dan menarik dimana ia merupakan senibina moden bercampur elemen tradisional iaitu senibina Minangkabau.


Masjid ini mempunyai 3 aras. 
Aras pertama: bilik air, bilik wuduk, bilik kuliah, Perpustakaan Islam dan Pejabat Pentadbiran Masjid. 
Aras kedua: dewan solat utama dan juga ruang solat sisi. 
Aras ketiga: ruang solat tambahan yang terletak di setiap diameter dewan solat utama serta ruang legar di setiap sisi.


Tak lama saya di Masjid ni, just a quick round with a few snaps. Btw, info atas dari wiki.

Then, since Seremban Lake Garden ni betul2 sebelah Masjid Negeri, saya took the opportunity to take a few snaps there as well.


Cantik taman ni. 

Kata Bala ramai orang di taman ni masa hujung minggu dan cuti am. 

Ada 2 tasik sebenarnya di taman ni. Also sebesar 10 ekar. 


Just about 15 minutes je saya di taman ni. Tak explore pun. Takut tak cukup masa nak ke tempat2 lain.. hehehe. 

Masuk teksi, Bala bawa saya ke destinasi seterusnya. Jom tengok burung unta.. hehehe...

Memang saya nak kan kelainan sikit dari trip-trip sebelum ni. Jadinya saya decided ke Jelita Ostrich Show Farm ni :).

Cantik farm ni. Big open green padang. Perfect for ostrichs [or is it ostriches?] to roam. Entrance fee RM8.00 untuk dewasa. 

Kami di sambut oleh the farm guide/caretaker. Lupa pulak dah nama dia. Kata En. Guide ni, taman burung unta ni luasnya 4.2 hektar terletak dalam kawasan ladang yang luasnya 75 hektar. Tambah dia lagi Malaysia Book of Records dah sahkan ladang ni adalah ladang burung unta yang pertama di Malaysia. 

En. Guide kata kalau saya nak boleh feed the ostrich tapi saya declined. Seram tengok that big menacing beak.. hehehehe... Jadi Bala pun volunteer.. haha.. bagus la, leh saya ambik gambar.. hehehe... 

Well, it did look quite harmless, not as 'dangerous' as I thought. Still, I was not convinced.. hahaha.... Btw, ostrich adalah satu-satunya burung yang ada 2 toes. Burung emu ada 3.

I was not even brave enough to stand this close to the ostrich! Bala yang dah biasa relax je dia gi dekat2 burung ni.. hehehe... 

Kata En. Guide lagi, yang ni burung unta betina. Yang betina boleh sekumpulan. Yang jantan cannot, cause nanti gaduh! So kena diasingkan.


Haaa... ni ostrich jantan. Regal and majestic! Kata En. guide, masa musim mengawan paruh, kaki depan bawah lutut dan tengkuk yang jantan akan ada warna bright red. Yang betina punya tukar warna kelabu. 

Nak gi dekat-dekat saya takut.. hehe... lagi la yang jantan.... So guna zoom lens untuk portraiture burung unta ni.. hehehe... Yang jantan ada red lipstick.. hehehe.. 

Bila ostrich jantan ni datang dekat saya, saya jalan-jalan cepat-cepat away from it... hahahaha... Penakut betul aku ni! Heheheheee... 

Still it is such a beautiful bird to photograph :).

Kat taman ni juga ada kambing-kambing comel ni. Jinak-jinak belaka. Sesuai bawak budak-budak for petting. 


Lepas tu assistant En. Guide bawah saya ke telur ostrich ni. Dia suruh saya berdiri atas telur-telur ni. Naturally, thinking secara amnya eggs are fragile and surely la pecah kalau kena pijak, saya ragu2. Assistant guide kata jangan risau sebab tak pecah telur tu. Btw, telur burung unta adalah the biggest egg in the world dan berat sekitar 1 hingga 2 kg. 

Kata guide tu telur tu tak pecah walau someone seberat 100 kg berdiri atas telur-telur tu. So dia suruh staff ni buktikan. Wah! Tak pecah pun. Assistant tu kata sebab cengkerang telur tu tebal dan strukturnya keras. Lagi pun memang burung unta dewasa yang berat akan duduk atas telur-telur ni masa mengeram so naturally tak le senang pecah telur tu. So sambil berpegang pada pole tu, saya pun berhati-hati pijak dan berdiri atas telur-telur tu. Sempat saya minta assistant tu ambik gambar saya.. hehehe... I know so touristy gitu.. alaa.. nak tunjuk wife nanti.. hehehe... 

Nearby ada kolam yang cantik ni. Beautiful!

Lepas tu saya ke tempat lumba burung unta. Masa ni entah kemana dah si Bala. Agaknya dia dah banyak kali ke sini kot so malas dah nak join saya.. hehehe... 

Burung-burung unta sedang dihalau masuk ke kandang tempat perlumbaan. 

Comel shot ni I think :).


Tinggi burung-burung ni!

Staff show farm ni sedang mounting the ostriches. Susah gak nampaknya. 

Burung-burng tu saya nampak tak la meronta-ronta. Cuma resist sikit-sikit je. Agaknya dah memang dilatih untuk ditunggang. Terkangkang-kangkang la jugak saya tengok staff tu nak mount the bird.. hehehe..

And off they went! 

Laju burung-burung ni lari! Sampai tak sempat saya nak fokus dan ambik gambar. Masa tu yang dah jauh ni je yang tak blur fotonya.. hehehehe... 

Bila mereka patah balik saya dah siap-siap memfokus... hehehe... 

Memang tegap burung ni. I think at least the guy is around more or less 50 kg. 

Speeding to the finishing line...

Hmm.. kalau saya tunggang dah dari tadi dah berdebap ke tanah.. hahaha... 

Begini lah cara nak duduk atas burung ni. Pastikan duduk betul-betul di belakang burung ni dengan badan slouching ke depan. Jangan duduk dekat leher atau pegang leher burung tu. Kena berpegang pada bulu belakang burung tu. Kaki pula to tuck them in di bawah kepak dan kepit like in photo. 

Haaa.. lepas berjaya tunggang, pengunjung akan dikurniakan dengan sijil ini for displaying great skill and amazing bravery to qualify as an ostrich jockey! Wah! :D. 
Unfortunately [or is it fortunately?] I did not qualify. Macam mana nak qualify, nak gi dekat pun takut.. hahahaha.... the shame! Hehehehehe... 

Dan kalau pengunjung nak naik kereta kuda ni pun boleh. Akan dibawa for a short ride pusing kolam cantik tadi.

Ada itik-itik di kolam cantik.

Ride around the kolam cantik.

One last ostrich shot before we left the farm.

Masa drive keluar dari ladang ni, ternampak pulak rusa-rusa ni tengah berteduh. 

Saya minta Bala berhenti sekejap sebab saya nak ambik gambar :). Dia ok je. In fact, dia kata kalau nak berhenti mana-mana just bagitau dia. 




Ok, finish part 01. 

Bersambung with Part 02 of 03....

Di bawah ni saya senaraikan semua links kepada entries Jalan-Jalan Negeri Sembilan saya:
01) JALAN-JALAN NEGERI SEMBILAN - PART 01
Klana Resort, Masjid Negeri, Lake Garden, Jelita Ostrich Show Farm

02) JALAN-JALAN NEGERI SEMBILAN - PART 02
- Empangan kecil sungai Terachi, sawah padi, Muzium Di Raja Seri Menanti 

03) JALAN-JALAN NEGERI SEMBILAN - PART 03
Kampung Gemetir, Zaini Salai House, Taman Rekreasi Ulu Bendol, mata air gunung Angsi, Masjid At-Taqwa,  Kedai Tradisional Food Industries, Kampung Kolam Air, Loji Rawatan Air, Mukim Pantai, Empangan Sungai Terip

No photograph may be reproduced, downloaded, copied, stored, manipulated, or used whole or in part of a derivative work, without written permission from Syed Amran. All rights reserved.

2 comments:

  1. hahhahaaaaaaaaaaaaaa!!
    pentakut!!!!!
    dia nak berkawan je lah en syed!!
    kesian dia!!!
    mesti burung unta betina tu!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahahaha... oiii... takut doc! Kang dia patuk! Cedera! Hehehehe...
      Actually uncle tu kata burung tu tak cam tu. Tapi saya tak konfiden.. hahahaha...
      Actually yg nak datang dekat tu yang jantan! Hahahaha...

      Delete