Friday, September 2, 2016

SUMATERA BARAT - JALAN-JALAN FOTOGRAFI - DAY 05 - PART 02 - PUNCAK ALAI - PASAR KELOMPOK TANI NAGARI KOTO TINGGI

Dah hari 5... now bahagian ke 2 pula :).

Kami pun meneruskan perjalanan mengikut Jalan raya Baso-Batusangkar. 

Terus menikmati keindahan kawasan kampung yang dilalui.  


Rumah 'penganten'. 

Tiba di Puncak Alai, Kecamatan Tanjung Baru, Kabupaten Tanah Datar.

Di sini kami berhenti tepi jalan sebab across the road ada view cantik :).

Tapi sebelum tu, ambik gambar depan dulu. Kelihatan jelas gunung ni tapi tak pasti pulak ni gunung apa. Gunung Marapi?  

Haa... kami berhenti kerana pemandangan ini! :)

Sungguh pun dah about pukul 8:00 am masa tu, still ada kawasan yang masih diselubungi kabus. Agaknya ini adalah perkara biasa di kawasan tanah tinggi.

Zoom-in sikit :).

Zoom ketat sikit lagi.





Zoom paling ketat :). Tak boleh dekat lagi dah.. hehehe.. 

And I'll say it again, memang best touring macam ni, boleh stop bila nampak view cantik :).

Agaknya kalau around pukul 7:00 am, tentu kabus ni lagi tebal.

Tengah sibuk ambik gambar, tetiba Pa'unchu suruh pusing.. hehe..

Dan kebetulan adik-adik ni passed by dan tegur saya. Nak tahu sangat apa gambar yang saya ambik, so saya pun tunjuklah pada mereka. Lepas tu ajak wefie kejap.. hehehe...

Seterusnya kami lalu satu pasar pagi ni. Saya minta Pa'unchu berhenti. Dia ok je :). 

Ini adalah Pasar Kelompok Tani di Jorong Koto Gadang Nagari Koto Tinggi Kecamatan Baso. 
Jorong Koto Gadang adalah merupakan salah satu sentral produksi pertanian, perkebunan, penternakan dan perhutanan di Kecamatan Baso. Kelompok Tani AMANAH adalah salah satu kelompok tani di Koto Gadang yang ditubuhkan untuk mengembangkan kemajuan dan meningkatkan produksi dalam bidang pertanian, perkebunan, penternakan dan perhutanan.  

Across pasar pagi tu.

Tetiba lori ni lalu, kelam kabut ambik gambar.. hehehe... Nampak tak lagi 2 ekor atas bumbung tu :).  

Di pintu masuk pasar.   

Bergambar dengan pisang.... hehehe...
Tengok pisang-pisang tu teringat pada 2 beranak, ibu dan anak lelaki, yang saya jumpa di gerai semasa shooting di Tabek Patah. Mereka berhenti sarapan sebelum menghantar selori pisang ke Pasar Sumanik.    

Moh kita jalan-jalan kat pasar ni sambil ambik gambar.   

Saya suka la orang sana... masyarakat yang bersahabat...   

Cik kak ni tahu saya tengah ambik gambar dia, so dia pun tanpa saya minta genggam dan tabur-tabur kan cili merah dia like in the photo. So nice of her lah :).   

Di bahagian basah... chicken central :).  




Sebelah penjual ayam tadi ada cik ni jual ikan. 

Tak tahu saya ni ikan apa? Ikan mas? Ikan dibuat lauk ke atau ikan hiasan? Tapi tak kan la ikan hiasan jual dalam raga plastik macam ni ye tak? 
Kalau ni ikan mas, ".... ia bisa disajikan menjadi menu makanan arsik campur-campur. Artinya bisa dicampur sayur mayur seperti kacang panjang, terung telunjuk, rebung dan lainnya.  Rasanya asem-asem pedas, praktis karena sudah termasuk sayur mayur di dalamnya. Makan pun kita  jadi selera....".


Entah tak ingat dah apa yang saya bualkan dengan lelaki ni.. hehe. Rasanya saya tanya ikan ni buat lauk ke? And I think he said yes. Malas dah nak catat apa yang dibual sebab dah hari ke 5... hehehe.

Ibu ni pulak jual keropok, lempeng telo namanya. 

Dibuat dari tepung ubi kayu, bawang putih, gula dan garam. Lepas diadun, ratakan sampai nipis atas daun pisang dalam bentuk bulat dan jemur. Dah kering baru goreng. 


Orang lain sibuk beli keperluan, saya pun sibuk gak, sibuk bergambar.. hehehe. 

Di bahagian sayur-sayuran.


Saya tanya mak cik ni, itu tempoyak ke? Bukan kata dia. She explained tapi saya tak faham.. hehehe... some kind of adunan rempah rasanya like pre-prepared paste for cooking. 

Hahaha... gelak saya tengok foto ni bila Pa'unchu bagi... menyibuk je saya kan.. hehehehe... 


Di bahagian barang-barang kering. Actually, pasar ni tersusun terbahagi mengikut barang-barang yang dijual. 


Gerai telur.

Macam-macam ikan kering ada di gerai ni. Ada nak dekat 20 jenis termasuk udang kering. 





Cik kak yang peramah ni ada jual belut. 


Cik kak tu kata belut ni sedap kalau digoreng makan sama nasi panas-panas... hehe...

Sebenarnya, foto-foto saya yang macam ni memang saya tak sedar Pa'unchu ambik. Di candid saya rupanya.. hehehe... 

Kalau tak silap ni apam balik, di sana dipanggil martabak manis. 


Tak besar pasar ni. Dah back to chicken sentral tadi. Makin ramai pelanggan. 


Ikan tu pun ramai yang beli. 

Bahagian pakaian pun ada juga. 

Dan saya tiba di gerai encik ni. Bau wangi manis kuih yang dia buat tu! Lepas bagi salam dan berbual sikit, saya minta izin ambik gambar :). 

Encik ni kata nama kuih ni ialah kuih belibis, sejenis kuih khas di kawasan ni. 

Alhamdulillah, dapat saya jalan-jalan ambik gambar di sebuah pasar tani. Dapat saksikan apa yang mereka jual. Dapat berbual-bual dengan beberapa penjual. Dapat ambik gambar dengan tenang :). 

Lepas tu kami teruskan lagi perjalanan. 


Lalu pula di jambatan ni. Stop kejap.

Stop sebab kata Pa'unchu boleh nampak Gunung Marapi :).







Lepas tu sambung jalan lagi, then stop again di kawasan padi ni pulak. 

Kerana padinya tengah kuning sangat, dah terlentuk berat :). 

Kerana ada pemandangan Gunung Marapi yang cukup jelas. 








Suasana lokasi tempat shooting. 



Bersambung..... 

Berikut adalah senarai links untuk semua entries Jalan-jalan Fotografi Sumatera Barat saya:
1) SUMATERA BARAT - JALAN-JALAN FOTOGRAFI - DAY 01 - PART 01 - MASJID RAYA - MUARA PADANG - JAMBATAN SITI NURBAYA - TELOK BAYUR
2) SUMATERA BARAT - JALAN-JALAN FOTOGRAFI - DAY 01 - PART 02 - TELUK KABUNG - KAMPUNG LUNDANG - JAMBATAN GANTUNG
3) SUMATERA BARAT - JALAN-JALAN FOTOGRAFI - DAY 01 - PART 03 - PUNCAK MANDEH - JAMBATAN AKAR - PASAR SORE
4) SUMATERA BARAT - JALAN-JALAN FOTOGRAFI - DAY 01 - PART 04 - PANTAI CAROCOK PAINAN - PUNCAK BUKIT LANGKISAU
5) SUMATERA BARAT - JALAN-JALAN FOTOGRAFI - DAY 02 - PART 01 - KAMPUANG BATU DALAM DANAU DIBAWAH
6) SUMATERA BARAT - JALAN-JALAN FOTOGRAFI - DAY 02 - PART 02 - MASJID UMMI - LADANG TEH
7) SUMATERA BARAT - JALAN-JALAN FOTOGRAFI - DAY 02 - PART 03 - LADANG BAWANG
8) SUMATERA BARAT - JALAN-JALAN FOTOGRAFI - DAY 02 - PART 04 - DANAU SINGKARAK
9) SUMATERA BARAT - JALAN-JALAN FOTOGRAFI - DAY 02 - PART 05 - SUNGAYANG - PUNCAK PATO
10) SUMATERA BARAT - JALAN-JALAN FOTOGRAFI - DAY 02 - PART 06 - KABUPATEN TANAH DATAR DAN LIMA PULUH KOTA
11) SUMATERA BARAT - JALAN-JALAN FOTOGRAFI - DAY 02 - PART 07 - LEMBAH HARAU DAN ABDI HOMESTAY
12) SUMATERA BARAT - JALAN-JALAN FOTOGRAFI - DAY 03 - PART 01 - ABDI HOMESTAY
13) SUMATERA BARAT - JALAN-JALAN FOTOGRAFI - DAY 03 - PART 02 - AIR TERJUN AKA BARAYUN DAN KENAGARIAN HARAU
14) SUMATERA BARAT - JALAN-JALAN FOTOGRAFI - DAY 03 - PART 03 - JEMBATAN KELOK 9 - LAPANGAN LUBUK AMBACANG - KENAGARIAN GADUT TILATANG KAMANG
15) SUMATERA BARAT - JALAN-JALAN FOTOGRAFI - DAY 03 - PART 04 - DANAU TARUSAN KAMANG
16) SUMATERA BARAT - JALAN-JALAN FOTOGRAFI - DAY 03 - PART 05 - KAMPUNG BARU KAMANG MUDIK
17) SUMATERA BARAT - JALAN-JALAN FOTOGRAFI - DAY 04 - PART 01 - MARAPI SUNRISE
18) SUMATERA BARAT - JALAN-JALAN FOTOGRAFI - DAY 04 - PART 02 - GANTING SINGGALANG
19) SUMATERA BARAT - JALAN-JALAN FOTOGRAFI - DAY 04 - PART 03 - PADANG PANJANG
20) SUMATERA BARAT - JALAN-JALAN FOTOGRAFI - DAY 04 - PART 04 - PACU JAWI
21) SUMATERA BARAT - JALAN-JALAN FOTOGRAFI - DAY 05 - PART 01 - TABEK PATAH
22) SUMATERA BARAT - JALAN-JALAN FOTOGRAFI - DAY 05 - PART 02 - PUNCAK ALAI - PASAR KELOMPOK TANI NAGARI KOTO TINGGI
23) SUMATERA BARAT - JALAN-JALAN FOTOGRAFI - DAY 05 - PART 03 - PASAR BAWAH BUKITTINGGI
24) SUMATERA BARAT - JALAN-JALAN FOTOGRAFI - DAY 05 - PART 04 - WISATA ALAM BUKIK TAKURUANG
25) SUMATERA BARAT - JALAN-JALAN FOTOGRAFI - DAY 06 - BUKITTINGGI - NAGARI MALALAK - GOING HOME

26) SUMATERA BARAT - JALAN-JALAN FOTOGRAFI - SUMMARY

No photograph may be reproduced, downloaded, copied, stored, manipulated, or used whole or in part of a derivative work, without written permission from Syed Amran. All rights reserved.

2 comments:

  1. ikan mas t macam ikan karp e
    yang bela dalam kolam t..

    amboiii en syed..
    dikelilingi makcik makcik..
    ntah hapa lah dibualkan tu.. :))

    ada try belut goreng tak kat sana?
    atau kue belibis tu ?
    siap lah en syed nanti.. kita bagi try macam macam benda makanan nanti!!
    hehehee

    ReplyDelete
    Replies
    1. I wonder macam mana rasa ikan tu...

      Hehehe.. saya nyibuk je tu doc :). Dari jauh saya noticed gerai puan tu ramai orang so saya gi la tgk dia jual apa.. hehe..

      Belut goreng tak try. Kuih belibis tu pulak baunya teramat sangat manis! Tak berani saya!

      Hahhahaha... lariiii....

      Delete