Monday, February 9, 2015

KOTA SUBANG, MALANG DAN BROMO - PART 10 - LUNCH-BRAWIJAYA-RAMAYANA-SUNSET

Lepas di ladang epal, kami dibawa Pak Iskandar ke Warung Bethania Batu di Kota Batu. Pak Iskandar macam seronok dapat bawa kami makan di sana sebab katanya rumah makan tu popular kerana ramai artis dan orang kenamaan pernah makan di situ dan semuanya kata makanannya sedap-sedap belaka. Jadi kata Pak Iskandar susah nak dapat makan di situ actually. Entah le, kami dah lapar, so mana-mana pun ok asal halal.. hehe.

Masuk je, tu di dinding banyak la testimonial selebriti yang pernah makan di warung ni dengan positive reviews. Ada Agnes Monica dan Anggun. But I noticed dari foto-foto artis tu, reviews ni ditulis many years ago. 

Ambience restoran ni memang best. Nak duduk makan bersila pun boleh.
Tu, Glenn pun pernah makan di Warung Bethania Batu ni. 

Kami terus mengikuti perkembangan terbaru tragedi kehilangan pesawat Air Asia QZ8501.

Memang la sedap ikan goreng tu. Also the sayur. And the chicken. And the sambal. Semua sedap lah...hehe. 
Cuma yang tahu dan sayuran drenched in kuah kacang tu saya kurang minat sikit. 

Lepas makan kami ke Istana Oleh-Oleh Brawijaya. Ni gedung jual souvenirs and other local oleh-oleh. Honestly, I used to frown bila jalan-jalan masa tour mesti akan singgah ke tempat-tempat macam ni. Bukan tak tahu sebab dah ada dalam itinerary dah. Saya ni sebenarnya tak berminat nak shopping, more nak sightseeing. I used to mengeluh la. But now saya jadi suka pulak cause tempat-tempat ni macam interesting. Macam dah jadi tempat yang menarik pulak untuk saya lawati. Lawat bukan nak beli barang tapi nak tengok-tengok macam-macam benda. Sebab lain tempat lain barang-barangnya. Lagi pun barang-barang jualan di tempat ni menggambarkan kegiatan penduduk di situ dan their home/factory industries and the products they sell. Lagi pun kami boleh choose untuk sekejap saja di situ atau nak lama. Kalau tak seronok kami boleh cepat beredar. Ended up kami lama di situ sebab saya dok rayau-rayau...haha. Moreover my wife and sister ada beli a few stuff.   

Ada section pakaian. 

Telekung kanak-kanak tu ada character kartun pulak. 

Then bila saya berjalan ke bahagian belakang dan jengok luar tingkap ada view ni!!! Happy sungguh...hehe :) 

Saya bukak tingkap belakang 'istana' tu dan ambik a few shots :)

Cantik sungguh pemandangannya. Kalau saya just dok je dalam kereta dan tak masuk dalam exploring the mart, mesti discover 'penemuan' views macam ni...hehe.

Also ada macam-macam jajan. Ada kerepek tempe khas Kota Batu :).

Ada dodol apel coklat, teng teng kacang dan bakpia apel.

Ada bermacam kerepek yang tak pernah terfikir oleh saya boleh dibuat jadi krepek. Like kerepek belut!

Kerupuk strawberry, keripik pare [sedap ni kot], mari wijen durian dan stik telo. Tak tahu la saya apa jenis jajan-jajan ni sebenarnya. Also tak de tester so tak tau apa rasanya. 

Then kami naik ke tingkat atas and out the window ada view ni! Huha..hahaha :)

Kasi zoom sikit :)
SubhanAllah, cantik sungguh!
Who knew that I was able to get shots like this dari dalam kedai jajan...hehe.

Ni bahagian atas the non-food products. 


My wife beli senduk-senduk kayu tu.

Turun bawah balik dan saya round-round lagi di aisles jajan. Macam best pulak...hahaha... 

Katanya kripik bayam tu sedap. 

Then off we went to the next place. Macam biasa sepanjang perjalanan saya tangkap gambar penduduk di situ. 










Ada satu gereja besar di situ. 

On the way tu ternampak pulak wall arts ni :).

Pak Iskandar kemudiannya bawa kami ke Alun-Alun Kota Malang which is a Dataran Kota di mana ada banyak aktiviti beriadah dan terdapat juga ramai penjual yang menjual barangan mereka di sana.
Itu adalah masjid di sebelah Alun-Alun Kota Malang.

Ni di kawasan alun-alun. Ada macam-macam aktiviti. Saya ambik je foto kentang spiral tu tengah di deep fried. Saya berani sebab Pak Iskandar ada kat sebelah.. hehe. 


Ada pulak rumah merpati :). Pe lagi, zoom2 la. 

Lepas tu kami menyeberang alun-alun ke Ramayana Mall. Kata Pak Iskandar, tempat ini terkenal dengan pakaian yang murah harganya. 

Kami perhatikan kebanyakan pakaian yang dijual adalah dari jenama Indonesia. Memang ini satu kelebihan negara Indonesia. Negara ini mempunyai jumlah penduduk yang ramai, jadi jenama-jenama tempatan mempunyai pasaran yang luas. Kerana itulah pakaian jenama mereka dapat dijual dengan harga yang murah. Dari pengamatan kami, design jenama tempatan ini juga menarik dan boleh menandingi jenama antarabangsa. My wife beli sehelai baju batik. Saya? Bila pulak saya nak pakai baju batik tu...hehe.

Tak lama kami di mall tu terus kami beredar balik ke hotel.

Shoot la apa yang terpandang di luar tingkap kereta :).

Sampai hotel tengok luar tingkap ada view macam ni! Pe lagi, terus la capai kamera :).
SubhanAllah...

Good thing tingkap hotel tu bersih.. hehe.

Senja over Kota Malang. Breathtaking! 

Malam tu kami makan di Warung Bethania cawangan Kota Malang. 

Sampai hotel kami tak terus naik ke bilik tapi jalan-jalan sikit di area dekat-dekat hotel. Actually saya dah noticed wall arts ni earlier dan teringin pulak nak get a closer look and take a few shots :). 

Dan kami pegi kedai kejap sebab saya nak rasa minuman Teh Botol. Jumpa pulak versi Less Sugar, so terus la beli...hehe. Dan tak kan la beli air je, mesti la nak munch sikit kan. So saya try Sari Roti yang dalamnya ada krim keju dan Genji sejenis biskut pai. Dua-dua sedap! 

Kami juga naik ke tingkat 2 Ibis Styles Hotel Malang ni nak tengok swimming pool. 

Cantik area tu. Nice lighting. 

Lepas solat terus tido. Letih. Esoknya nak jalan-jalan lagi.

Bersambung..... 



Di bawah ni saya senaraikan links untuk semua entries KOTA SUBANG, MALANG DAN BROMO saya:
1. KOTA SUBANG, MALANG DAN BROMO - PART 01 - THE DEPARTURE

2. KOTA SUBANG, MALANG DAN BROMO - PART 02 - THE WEDDING PART 01

3. KOTA SUBANG, MALANG DAN BROMO - PART 03 - THE WEDDING PART 02

4. KOTA SUBANG, MALANG DAN BROMO - PART 04 - THE WEDDING PART 03

5. KOTA SUBANG, MALANG DAN BROMO - PART 05 - SARI ATER

6. KOTA SUBANG, MALANG DAN BROMO - PART 06 - DARI KOTA SUBANG KE BANDUNG

7. KOTA SUBANG, MALANG DAN BROMO - PART 07 - DARI BANDUNG KE SURABAYA

8. KOTA SUBANG, MALANG DAN BROMO - PART 08 – COBANRONDO

9. KOTA SUBANG, MALANG DAN BROMO - PART 09 - WISATA PETIK APEL

10. KOTA SUBANG, MALANG DAN BROMO - PART 10 - LUNCH-BRAWIJAYA-RAMAYANA-SUNSET

11. KOTA SUBANG, MALANG DAN BROMO - PART 11 - SUNRISE DI KOTA MALANG DAN CANDI SINGOSARI

12. KOTA SUBANG, MALANG DAN BROMO - PART 12 - PASAR NONGKO JAJAR

13. KOTA SUBANG, MALANG DAN BROMO - PART 13 – BROMO

14. KOTA SUBANG, MALANG DAN BROMO - PART 14 - PERMATA TANGGULANGIN AND GOING HOME

No photograph may be reproduced, downloaded, copied, stored, manipulated, or used whole or in part of a derivative work, without written permission from Syed Amran. All rights reserved.

8 comments:

  1. warung yang first yang penuh artis tu cantik kan
    makanan dia nampak sangat la tempting

    ahah la
    saya notice gak
    derang ni mcm2 kerepek ada
    kerepek usus la, kerepek kulit lembu la (to name a few)
    tapi saya tak la try
    sebab tak de tester gak
    pastu nak beli takut nanti tak makan

    len kali area shopping tu tukarkan nawaitu
    bukan utk shopping
    tapi utk belajar adat budaya, hasil bumi mereka
    kalau suka snap2 gambar
    byk gambar2 cantik bleh amik kt tempat shopping
    sepenat mereka yang berjalan utk shopping
    sepenat itu juga saya kira utk mereka yang minat fotografi

    tak sabar tunggu entry kemuncak dari en syed (untuk saya kemuncak, utk en syed saya tak sure)
    bilalah entry itu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu El. Masa kat sana, RM2 di situ memang deco cantik2. Yg ni mood dia kelam2 gitu. Very intimate. Yes, makanan pun sedap. Saya dan kakak saya berebut ikan sebab kami berdua memang suka ikan... goreng pulak tu... lagi la...hihi...

      Saya memang curious dan memang don't mind nak try. Like you said, betul tu, nanti beli tak sedap, then how lah. Kalau ada bela ayam itik boleh la bagi makan. Saya dah tanya for tester tapi tak de. Saya tanya so macam mana nak beli? Sales person tu senyum je...hihi... Pernah saya try [sebab ada tester] keropok jering. Sedap pulak! :)

      Hihihi, betul, betul, betul :).
      Saya sekarang kalau jalan2 dah jadi keen nak ke tempat2 jualan tu. Tak kira la kedai jajan ke, kedai barang kraftangan ke, kedai ukiran2 ke, kedai jual telekong ke, semua sekarang saya dah ok... hihi. I never thought I'd ever said that! Hahaha... Tu la I suppose it depends on how you see it and how to make the most of it and actually really enjoy it. Now baru I realise. I could save myself from all the merungut dan keterpaksaan...hahaha...
      Teringat saya dok pusing the aisles of so many jajans and taking photos, how exciting it was, the discoveries... dan paling best no hal nak ambik gambar di situ :).

      Oh, tentunya entry kemuncak saya ialah melawat Gunung Bromo. Tunggu ya. Dah siap dah tapi tengah dalam queue. Nak buat ala travel log la katakan... hihi...

      Delete
  2. Replies
    1. Copy that DrSinga.
      Receiving loud and clear :)

      Delete
  3. Sori En Syed ... heheheeeeeee..
    dah tau kenapa tak boleh ngomen dari PC ni..
    tu yang sibuk menge-test tu ....

    gunung apa tu eh?
    Semeru kah?
    tinggi sangat nampaknya .. macam Semeru

    kalau saya.. saya beli semua .. nak cuba try test makan..
    sedap kerepek belut tu tau!!
    tahu.. wijen durian .. telo ungu .. stroberi ..ohhh... semua tu macam bset!!
    pare tu .. macam peria je ..

    nampak tanah hasil ledakan gunung berapi kan..
    hitam..
    mesti subur ..

    gambar awan kepul kepul tepi gunung tu sangat cantik!!!!

    semestinya kena minum teh botol kalau ke Indon..!!

    kat Kl ni.. biasanya saya cari di Amcorp Mall .. ada satu restoren Minang kat situ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hihihi.. tak pe. Better testing dulu. Nanti dah tulis2 hilang pulak. Frust!

      Saya rasa Semeru kot. Situ ada a few gunung2 yg visible. Dah tanya guide tapi pas tu saya jadi keliru. Cause masa dalam kereta ke destinasi2 sering nampak gunung2. Kejap gunung ini then gunung itu. Ada yg saya ingat gunung tapi bukit rupanya..haha... Confuse! Hihihi..

      Huuu... banyak tu doc! Macam2 jenis ada! Tak takut bags lebih limit ke doc? Hihihi.. tapi jajan2 ni ringan2 je kan :).
      Saya agak kerepek belut tu tentu sedap. Tapi saya sebenarnya tak pernah makan belut so tu yg teragak2 tu :).
      Saya kena google cari apakah itu wijen..hihi...
      Yep, pare tu is peria. Yg ni betul saya patut beli. Baik untuk kesihatan kan.

      Panorama sana memang cantik sangat. Dengan hamparan dataran yg luas. Dengan gunung-ganangnya. Dengan sunset yg memukau. Le sigh....

      Ha betul, baru teringat kat restoran ayam penyet kat sini pun ada jugak. Tapi kandungan gulanya tinggi macam lain2 bottled drinks. Tu yg saya happy sgt bila terjumpa yg less sugar tu!

      Delete
  4. saya cari di google map
    kalau dari Malang ..
    boleh nampak Gunung Arjuna , Arjuno , Kelud [ yang meletus baru-baru ni.. ] dan Semeru

    heheheh..
    this is me kann..?! :)
    mesti nak menyiasat ...

    saya rasa pun Semeru / Mahameru
    sebab sangat tinggi !!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hihihi.. thanks doc. I know you would! Hihihi.
      Ok, Semeru it is :)
      Guide ada kata Arjuna tapi Arjuna tu belah hotel yg saya tak dapat ambik gambar dan gunung tu kecik dari yg saya shot ni.

      Delete