Monday, January 12, 2015

YEAR 2014 IN SUMMARY

It was a good year indeed, Syukur Alhamdulillah. 

2014-01-08 - MY FAN
First sekali sebab saya ada fan. 
Yang nampak beriya-iya membaca macam la faham... hihi...
Nasib baik comel!
Nama dia Tam Tam :) 

2014-02-07 - CAMBODIA
Dapat gi bercuti2 ke Cambodia dgn member2 rapat. Enjoy sangat :) 
Juga dapat buat photoshoot di sana :)

2014-02-21 - EXPLODING WATER BALLOONS
Tahun 2014 ada juga saya rajin2kan diri buat shooting macam ni. Mula2 memang susah dan leceh sungguh tapi after a while once dah get the hang of it, jadi seronok. Alhamdulillah hasilnya saya puas hati.
Nak buat projek macam ni kena buat preparation betul2. Baca banyak2 on the subject, pergi beli belon [ada jenis yg sesuai, yg belonnya tebal], prepare the set up for camera and place of shooting, check lighting [penting sebab ni high speed photography], distance of shooting and timing of shooting.

Huuuu... rasanya tak akan buat lagi dah... cukup la sekali tu.... hihi

2014-02-27 - PERFUME
Saya buat juga beberapa projek DIY mini studio kat rumah. Ni pakai botol minyak wangi dan akuarium ikan saiz kecik, shooting dalam bilik air :). 
Untuk projek ni, need to give equal attention to both the shooting and the post processing to get image macam ni. At least tu le cara yg saya gunakan. Tu je pun cara yg tahu...hihi...  

2014-03-01 - PENANG
Bersama dengan kawan2 yang pergi ke Cambodia, kami pergi ke Penang pulak. Just over the weekend. Short je tapi fun filled! :) 
Di sini saya jadikan si Adam part of the drawing seolah2 dia dilukis juga ke dinding tu...hihihi...
2014-03-10 - KUCHING
Saya suka bila pergi bercuti, ada kejadian2 'kebetulan'. Seperti di Kuching ni, coincidentally, ada teams yg tengah practice rowing for the regatta. 
2 hari saya di situ, 2 hari tu la mereka ada berlatih. Ni shoot masa hari ke 2 tu. Saya ingat lagi masa tu saya turun awal ke jeti dan siap duduk bersila menunggu mereka pass by...hihi.. Dan yang bestnya once they passed by, diaorg akan patah balik so dapat shoot lagi :).
2014-03-20 - TAMAN RIMBA AMPANG
Taman ni memang taman kegemaran saya. Dah bertahun2 saya ke sana at least 2 or 3 times a month. Either untuk bersenam atau berfoto2 atau kedua2nya :).
Dan setiap kali saya ke sana, tetap ada keindahannya yang saya nampak. Alhamdulillah.
2014-03-26 - JAPAN
Tahun 2014 saya dan isteri telah dapat melihat gunung Fuji sekali lagi. Alhamdulillah. 
Gunung ni memang majestic. Tengok dari arah mana pun, dgn apa landskap pun, tetap amat indah. Keindahan ini buat kita lebih dekat padaNya. 
2014-04-17 - TAMAN RIMBA AMPANG
Foto ini saya ambil semasa ke taman ni untuk bersenam. Biasa saya bersenam mesti bawak camera compact saya sebab mana la tahu kan, kot2 ada view yg cantik2...hihi...  
Dengan kabusnya, dengan cahaya paginya.... kalau dalam hitam putih pun tetap nampak cantik. SubhanAllah.
2014-05-04 - FUN STUFF
Kekadang tu datang mood nak buat fun stuff macam ni....hihi...  
Selalunya saya tanya soalan2 like, what if I combine the petir and bulan together? Apa kata cuba2 buat surreal images? Tak kisah le end result jadi ke tak, yg bestnya tetap mencuba :). 
2014-05-04 - TELUK INTAN
Teringatkan the good times I had masa buat photography excursion di Kuala Lipis a few years ago, saya did the same for Teluk Intan pulak.  
Seronok jalan2 ketempat2 bersejarah, jumpa beberapa orang seperti bilal masjid dan operator bot penambang, lepas tu buat research of the places I went to. I wonder tahun 2015 ni mana pulak saya nak pergi?
2014-05-10 - KORBAN
Di block saya ni ramai orang arab dan mereka kalau buat korban mesti pilih biri2. Tiap tahun pun begitu.  
Pernah a fews ago, saya emailed foto2 seorang lelaki arab yg membuat korban bersama anak lelaki dia. Dia suka dapat foto2 tu sebab dia dapat hantar ke keluarga dia di Syria.
2014-05-19 - SHADES
Buat DIY mini studio lagi :)
Yang ni letak spec hitam tu atas cermin dan suluh dgn lampu meja dari arah kanan. Dibuat dalam bilik gelap :).
2014-05-21 - CIRCUIT BOARD
Selalunya bila dah buat set up DIY mini studio, rugi pulak rasanya nak digunakan untuk shoot cuma satu benda je. So sekali gus shoot a few things. 
Yang ni circuit board pun saya pakai. Pas tu edit kasi nampak macam sebuah city at night with lights and a spacecraft hovering over it...hihi...
2014-06-04 - TAMAN RIMBA AMPANG
Saya tahu ada monyet di Taman Rimba Ampang. Hari tu tak de saya plan nak shoot monkey. Tapi bila monyet2 tu buat cam ni, harus di shoot...hihi...
Sebenarnya kesian tengok monyet2 ni sebab tengah lapar. Tu tengah squeeze what ever juice left in the plastic bag. 
2014-06-06 - TAMAN RIMBA AMPANG
Ke taman ni lagi, kali ni sebab nak testing keupayaan camera feature of the Samsung Galaxy Note 3. 
Pada saya hasil tembakan camera dari mobile phone ni adalah impressive!
2014-06-10 - SKATER BOYS
Bila ada chance to do sports photography, I will jump at it! Like, for sure! Bila keadaan mengizinkan la :).
The boys are awesome skaters, hari tu cahaya terang dan cuaca baik untuk high speed photography dan saya bebas mengambil gambar. What more could I ask, right? Syukur Alhamdulillah. 
2014-06-18 - BALI
Kami berdua dapat ke Bali lagi dan kali ke 2 ini kami pergi ke beberapa tempat yang kami tidak lawati masa first time ke sana dulu. 
Tirta Empul. Where the Balinese purify themselves.
2014-06-18 - RUMAH MAK NGAH
Poignant, that's all I can say :(

2014-06-24 - FREELENSING
Kawan saya Doc yg intro teknik ni pada saya. Seronok saya mencuba. Thanks doc :).
Dan Tam Tam jadi modelnya...hihi...
2014-08-03 - ISTANBUL
Needless to say, saya ingin ke sana lagi....
It is the experiences of being there embracing and appreciating the rich culture and magnificient architecture. 
2014-09-06 - MELAKA
This the highlight of my photo-excursion di Melaka. Adik2 ni kebetulan ada performance tarian di tepi sungai across the road from Gereja Christ. 
Nak tak nak, terpaksa la saya bahasakan diri saya 'Pak Cik'...hihi...
2014-10-01 - HAZE
Masa tu jerebu teruk.
Dan boleh digunakan jerebu tu jadi filter in untuk shoot matahari. 
2014-10-18 - PORT DICKSON
Ke PD over the weekend sebab wife ada family day event di situ.  
Saya rasa saya tak akan bosan shoot sunset/sunrise setiap kali ada peluang.

2014-10-26 - MTB
Lagi satu peluang untuk buat sports photography. 
Mencabar sebab kena masuk seman samun/hutan dan bertarung dengan kerengga dan nyamuk. But it was so worth it..hihi..
Mental note: next time bawak insect repellent.
2014-11-09 - TAMAN RIMBA AMPANG
Comel kan? :) 
Tapi kalau datang dekat, dia pasti cabut! Hihi...

2014-11-15 - PUTRAJAYA
Banyak event kat Putrajaya ni. Tapi saya selalu termiss.  
May be 2015 ni saya kena rajin2 ke sana :)
2014-11-16 - TRES HOMBRES
Impromptu photoshoot di basement parking :).
Berposing dengan motor2 baru. 
2014-11-30 - KEMAMAN
Walau masa di sana singkat, Alhamdulillah saya dapat memanfaatkan sebaik mungkin. Pengalaman yg best. 
Saya plan nak ke sana lagi sebab kawan saya kata saya mesti cuba 'menatang celup tepung' :).
2014-12-08 - KORYO
Yet another sports photography yg dapat saya experience. Now I know more about taekwondo/Koryo.
Next time kalau ada lagi saya plan nak rakam video juga :)
2014-12-13 - RTC GOPENG
Kebetulan ada pulak motor show kat RTC Gopeng ni. Pe lagi, shooting le..hihi... 
Americana.
2014-12-14 - GAHARU TEA VALLEY
Tak expect ada lukisan2 cantik pada batang2 pokok.
Tak sangka daun gaharu pun boleh di'teh'kan :). 

2014-12-14 - GOPENG STREET ART
While I appreciate the creations of such art and how accessible they are, I worry their existance will be shortlived. Kena ada maintenance, repainting and retouch. 
Kan rugi kalau lukisan secantik ni habis lusuh. 
2014-12-21 - THE VILLAGE AND THE CITY
Thanks to Petronas for the efforts.  
The artists are so talented!
2014-12-26 - BROMO
Bromo - checked. 
A photo by my lovely wife.

Syukur Alhamdulillah. 

No photograph may be reproduced, downloaded, copied, stored, manipulated, or used whole or in part of a derivative work, without written permission from Syed Amran. All rights reserved.

6 comments:

  1. Okey.. sila ajar guna camera Samsung Note 3 tu supaya saya dapat gambar yang cantik-cantik kebaboomm jugak.....!! hehehehehe... :)

    p/s : dulu selalu dtg jenguk blog ni.. lepas tu terhilangkan link.. :'( ni baru jumpa balik... huhuhuhuuu.. just nak say "haiii...assalamualaikum.. from Cahaya Mata"

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam CM :)

      Boleh...

      Hmm... mula2 since camera tu was designed for phone use, saya treat macam camera phone. Tak leh la expect it can produce foto2 macam dari DSLR.

      Lesson 01:
      Camera SGN3 ni ada keistimewaannya sendiri as some other camera phone also. At least SGN3 ni saya notice pengawalan cahayanya bagus. Kalau dlm keadaan suram pun, as long as subject stays put, foto2nya sharp dan well lit. Since handheld make sure jgn getar tangan masa click.

      Lesson 02:
      Boleh tap pada screen part mana nak focus. Sila rajin2 guna function ni. Sgt berguna bagi foto2 sharp.

      Lesson 03: SGN3 camera boleh ambik macro shots also! Saya happy sgt yg ni. Tak la macro macam pakai macro lens yg harga ribu2 tu tapi resultnya quite decent lah. Details captured are suprisingly wonderful. So camera ni nice to use for food photography.

      Lesson 04:
      Colors foto2 dari camera ni juga bagus. Tapi kalau nak bagi umphh lagi, boleh edit as the original photos format allows you to get good results from your editings.

      Lesson 05:
      Kena rajin ambik gambar. Camera apa pun kita pakai kita kena tahu cara guna. Maximize the use and functions. Rajin2 la buat trial and errors. Carilah berbagai subjects supaya tahu cara nak ambik yg betul guna camera phone. Kena also rajin review foto2 yg diambil dalam computer biar jelas nampak hasilnya. Learn from mistakes and get satisfaction from jobs well done. For both outcomes pun kita patut bersyukur :)

      Terima kasih drop by and leave comments ya CM :)

      Delete
  2. ada buat kelas ke? byk ilmu ni.. hehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kelas tak de la bro tapi kalau nak jumpa sembang2 fotografi boleh je :)

      Delete
  3. what a great year en syed!!
    buat kan saya rasa nak buat the same summary ..

    love the way en syed buat adam jadi lukisan tu!
    dia ada gambar tu tak? sure dia suka..

    looking at this summary .. baru terasa lama sangat tak pergi Taman Rimba Ampang tu ... dan lama tak guna my mini studio .. dan baru teringat nak tiru projek belon pecah tu ..been buzy and a bit malas [ hahahhaaaaa..] nakpegang kamera lately ...

    * sambil pegang placard *
    Bromo ! Bromo ! Bromo !!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Indeed doc. Syukur Alhamdulillah.

      Masa saya tgh review dan kumpul materials for this entry saya realised what a good year it was. Bersyukur sgt rasanya doc. Sebab dalam kesibukan saya seharian, sometimes saya lupa the past things. Juga bila tgk2 balik entry2 lama ni best! Tersenyum2 sorang terkenang....hihi.
      Saya juga suka review sebab foto2 ni jadi 'trigger' or 'password' for me to access the wonderful memories folders. The jokes and laughters masa travels, the long rides, the behind-the-scene of the experiments, the 'craziness' etc etc. Fun stuff...hihi...

      So doc should do one summary also la doc. You punya sure best giler!!! We make it a yearly thing :)

      Siap je saya edit foto tu saya terus whatsup pada Adam. Terus dia up in his instagram...hihi....

      Tak pe doc. We do have more important things to do and that's more priority. Lagi pun nak buat certain things like belon tu kena betul2 ada masa dan masa tu kena betul2 tgh ada mood...hihi... jgn risau tak lama lagi you will be itching to pick up the camera...haha...

      Hahahahaha.... saya ambik bykkkkk foto sampai entah berapa part entry saya kena buat! And Bromo tu part yg last2! Adoi... foto2 Bromo tu pun saya masih belum review and sort pun.... Since now dah buat style travel log kena la ikut sequence...hihi...

      Delete