Wednesday, January 14, 2015

MUD - OUR STORY OF KUALA LUMPUR - THE MUSICAL

Rakan saya Puan Doc yang beritahu saya tentang musical ni. [Thanks doc :) ]. Terus saya check dan jadi excited nak pergi tengok. Macam mana tak excited! Tiara Jacquelina is the producer!

Esoknya kebetulan ada nak jumpa kawan2 lama for lunch di KLCC. So selesai je saya terus bergegas cepat2 ke Panggung Bandaraya di Jalan Raja to catch the musical's 3:00 pm show.  

Sebenarnya tak sure sangat di mana panggung ni since jarang sangat ke KL. Tengok peta memang tahu la area close to Dataran Merdeka ni tapi tak tau pulak ada Panggung Bandaraya di situ. So ni first time la saya nak gi sana tgk musical. Rupanya di sini je :).

Saya setuju dengan apa yang kawan saya Puan Doc kata, that this old building itself is a fascinating subject to photograph. Ia dah berusia 110 tahun dan adalah salah satu daripada 22 banggunan awam yang diwartakan sebagai bangunan warisan di bawah Akta Antikuiti.

Saya suka sangat the red light bulb letter sign tu! So classic! :)

Terus beli tiket sebenarnya. Lepas tu keluar balik untuk ambik gambar banggunan, entrance, poster etc... hihi. Cepat2 je sebab dah mula rintik2 dah. 

Pintu masuk utama ke Panggung Bandaraya.


Poster musical tu. Cantik designnya.

Bahagian dalam Panggung Bandaraya. Ruang foyer, kaunter tiket dan kedai cenderahati.


Stained glass yg sangat cantik! Tak sempat nak capture the details cause it is about 10 minutes je to showtime...hihi... 

Ada foto2 lama di atas meja2 tepi dinding. Nice!

Tiketnya :)

Ni pintu masuk ke bahagian theatre. Macam tak de orang ramai kan? Actually memang tak de. Cuma ada saya and 2 other couples. Total 5 of us in theatre yang boleh muat 320 penonton. So saya pun berangan konon2nya nak gi tengok private viewing...haha...
Tapi actually rasa cam weird pulak berada dalam teater yg practically kosong tu. Macam lacking the 'real theatric atmosphere' pulak. But then situasi macam ni banyak kelebihannya...hihi...

Ok, sebelum tengok show ni, elok baca2 sikit info about it. Boleh pergi ke official websitenya di sini
Also di bawah ni saya scanned the brochure.  



The poster.

Gini lah bahagian dalam Panggung Bandaraya tu. Nice pulak dapat ambik gambar masa panggung ni kosong... hihi...

Pusing2 saya ambik gambar cepat2 sebelum show starts.

It is a beautiful theatre. Selesa dan ada class :)

Ok, one last shot since musik dah mula kedengaran... haha.
The theatre usher kata saya boleh duduk di mana sahaja yang saya nak. Uwahh.. so nice lah. Pe lagi saya pun pilih at the middle about 5 rows from front where there is just enough height for me to see the stage well and be able to photograph the performance nicely. 

Then Tiara announced [recording of course] about the show and last sekali kata yg photography and video recording tak dibenarkan kecuali di masa last act/closing act where they performed end dance and take a bow etc. Saya ok je sebab kan dah memang macam tu rules nya kalau tengok mana2 theatre show pun. Dah boleh ambik gambar masa last2 tu pun dah ok sangat. Ada la kenangan..hihi. 

Pengalaman saya yg best masa saya tengok musical ni was when I was asked to go on stage in the middle of Act 2! Ha... terkejut bila salah seorang performer turun pentas ajak saya naik pentas minta saya jadi extra, jadi orang kampung... haha. Kan dah tak de penonton lain, so saya ok je la sambil gelak2 nervous ikut performer tu naik pentas..haha. 

Naik ke pentas je saya di tanya serba sedikit dan diminta join the background crowd. Adegan masa tu ialah orang2 kampung semua tengah sibuk membuat persiapan kenduri. Jadi apa saya diminta buat di atas pentas tu? Saya diberi tugasan kacau gulai kawah. Siap bagi senduk kayu panjang dan acting kacau2 a huge kuali! Hahahaha.... 

Dan ini lah shots yang sempat saya ambik di bahagian penutup of the show. The couples were asked to join on stage to dance dgn the performers. Meriah sangat!
Saya juga diajak sebenarnya tapi saya politely decline dan kata saya nak ambik gambar...hihi... 

Disebabkan, tu je la masa yg dibenarkan ambik gambar, saya pun tembak cukup2...hahaha. Buat style 'spray and pray' ... hahaha....

Disebabkan dah tak de penonton, saya pun tukar pergi ke seat depan untuk dapatkan view yg lebih jelas. 

Susahnya nak dapatkan image yg tak blur2! Mencabar sungguh untuk saya yg masih tak pandai2 lagi nak ambik foto masa indoor show like this.... hihi. 

Just have fun right? And enjoy the show :)


I mus, must, must say that the performance was very entertaining, energetic and brilliantly delivered by these young actors and actresses. Their exuberance and dedication to the performance art is examplary. I can see that they had put in many many hours of hardwork and practices and the results were excellent. I was thoroughly entertained. In fact rasa macam sekejap pulak show tu :).

The production, the props, the costumes and songs/music semuanya best and brilliant! Tapi saya rasa macam nak more songs lagi best kot. Tapi takut nanti show ni sampai 3 jam pulak..hihi. 

Dan pada saya yang paling admirable ialah walaupun masa tu cuma ada 5 penonton saja, mereka tetap berikan yang terbaik. Bukanlah saya menyangka yg mereka akan berkelakuan yg sebaliknya. Tentulah tidak kerana saya tahu mereka semua adalah professional performers. Sikap mereka yg best tu buat saya rasa sangat dihargai dan saya benar2 terhibur :).







Saya suka foto ni :)

Jadi saya share di Instagram dgn #mudkl. 
Dan ada performers musical tu yg tinggalkan comments. How nice of them ya :)


Meng [Jayson], Mamat [Anding] dan Muthiah [Prem]. 
Persembahan yg hebat!







Dan yg bestnya juga penonton diberi peluang untuk ambil gambar dan bergambar bersama the performers. 

Suka saya tengok aksi2 kelakar mereka :)

Dan ni lah gambar2 saya bersama mereka :)




Dan saya sempat berwefie dgn mereka...hihi....
Diaorg ni semua memang kelakar la! :D

Dan saya post dalam Instagram :)
Ada performers yg left comments. Terima kasih ya! :)





Overall, I had a great time. Actually I can't write much about the story/performance sebab nanti jadi spoiler pulak kan. So kalau nak tahu, kena pergi tengok sendiri :). I highly recommend it :).


No photograph may be reproduced, downloaded, copied, stored, manipulated, or used whole or in part of a derivative work, without written permission from Syed Amran. All rights reserved.

12 comments:

  1. Napa kawan en syed x bgtau saya
    Agak2 bleh x saya sekel dia?
    Ada lg tak show ni?

    ReplyDelete
    Replies
    1. alohhhhh....
      lupalah beb!!

      takpe
      show ni ada sampai 3tahun
      baru start Jun/July lepas :)

      Delete
    2. Hihi... ehhh.... jgn la El. Tu ha doc dah bagitau it's a long run musical. Macam show kat Las Vegas gitu :)

      Delete
    3. saya dah pi
      nanti saya buat entry gak
      hahahah tq u both share pasal ni
      anak2 mmg enjoy
      bapaknya pun sama dua kali lima enjoy
      ahhahahahaha

      Delete
  2. we really enjoyed the show!!!!
    yang bestnya .. dapat dudk depan!!
    punyalah besar depan mata!!hahahahaaa!!
    masa kami pergi hari tu .. ramai lah jugak
    dalam belas-belas orang ..

    gambar2 yang saya ambik guna Canon saya hancur
    ISO highest 1600.. tak mampu nak capture.. habis sema gegarrr!!
    nampak memang upgrade lah .. macam en syed kata lah...

    gambar selfie saya tu je guna Canon ... yang lain semua guna i fon ..

    gambar-gambar en syed semuanya so sharp dan terang !! geramsaya...:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. I know it! Hihihi...
      I pun thoroughly enjoy the show and don't mind to go see it again lah :)

      Yes, yes, got chance mesti dok depan2. Baru best! Such a visual feast kan :)
      Belas2 je? I hope full audience on weekends la. Bagus show ni, hope more people will see it! Not just locals. Good if tourists di bawa tgk show ni as well. Make it like a package thingy.

      Hmm... I faham sgt betapa frust kalau foto2 gegar2. Tu one of the reasons yg saya upgrade dulu tu. Actually saya can edit2 sikit kalau masalah noise tapi kalau gegar, langsung tak tau nak buat apa. Mana boleh nak di sharp2kan ye tak.

      Misi doc for 2015: To upgrade DSLR :). At least give some serious thoughts on it lah :).

      Ok la guna ifon tu. Cantik2 shots nya. Well, now at least you have a back up camera.

      Foto2 saya tu saya tak crank up the ISO to max tapi up to one level below max. Even at that, noise is quite disturbingly visible, at least to my eyes lah doc. So saya edit2 la sikit2.

      Delete
    2. seb bek camera saya auto hahahahha bleh choose2 terus tekan
      kuikui
      saya pi hari ahad, ada 10 org jek
      kakakkakakaka

      Delete
    3. El, yes going auto can be very helpful :).
      Hari Ahad pun 10 orang je? I thought weekend tentu ramai penonton. I hope they do well enough to continue. It will be such a shame if the show is stopped due to poor attendance.

      Delete
  3. looks interesting. macam nak go tapi takut kena tarek ajak rewang kenduri.

    arju

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hihi... ala.. Arju politely decline je :).
      Tak pun just join pun ok gak...hihi...
      Show ni memang best tau :).

      Delete