Friday, December 19, 2014

KAMPUNG GELIGA, KEMAMAN

Lepas Jeti nelayan di Kampung Kuala Kemaman, saya tanya Pak Harun ada ke kampung nelayan yg berdekatan. Ada kata Pak Harun tapi untuk ke sana kami akan bergerak ke arah berlawanan dari ke Kerteh. Betul tadinya saya ada kata tempat2 yg nak saya lawat cuma whatever yg ada between Chukai dan Kerteh memandangkan that I did not have that much time to explore otherwise.

Saya tanya jauh ke Pak Harun kampung nelayan tu? Dia kata ada dalam 20 minit. Haaaa.... tak le jauh sangat kan. 'Jom ke sana', saya ajak Pak Harun. Pak Harun ok je :).


Sampai di Kampung Geliga Pak Harun bawak terus ke tepi sungai di mana ada jeti dan bot2 nelayan. Kami bertemu dgn pak cik ni yg sedang enak tidur :).

Suka saya tempat ni. Begitu 'authentic' :). Hati2 sungguh saya jalan atas jeti kayu tu!


Saya juga sgt suka pemandangan macam ni. Syukur Alhamdulillah. Inilah view yg saya cita2kan masa nak ke sini :).





Langit cantik sungguh. Belah2 sini memang langit selalu cantik macam ni ke? 

Saya mula berharap ada la hendaknya beberapa orang nelayan. Setting suasana dah marvelous. If only got a few fishermen ke kan :) Tak der pun tak per sebenarnya. Ni pun dah syukur sgt dah :)






Then saya terperasan pak cik ni. Terus pasang lensa dan zoom ketat2 :)

Then saya ternampak pulak mereka ni. Saya terus tanya Pak Harun boleh ke kita ke belah sana tu? Dia kata boleh :)


Sebelum ke jeti sebelah, saya ambik dulu shots dari jeti yg ni cukup2...hihi.



Kalau lah ada majlis kawin masa tu kat situ! Mahu saya crash wedding tu...hahaha...


Ni entrance ke jeti yg sebelah tu.

An abandoned fishermen boat.

Seperti tadinya Pak Harun yg berteguran dulu and added in that he's a tour guide for the day...hihi. Saya juga beri salam dan bersalaman and made small talks dengan pak cik2 dan abang2 ni. It seemed Pak Harun kenal mereka. Pak Harun memang ada cerita dalam teksi tadi yg dia pernah duduk di kampung ni dulu. 

Pak cik ni tengah ikat jaring ni untuk tangkap ketam. 

Nama dia Pak Awang yang dah 30 tahun mencari rezeki sebagai seorang nelayan.

Laju betul pergerakan tangan Pak Awang mengikat. Habis hampir semua foto2 saya blur2...haha...

Abang ni bila saya hala kamera kat dia, terus dia pose cam ni. Cool! :)

Suasana di jeti.




Masa kami nak beredar tu saya perasan pokok asam jawa ni. Btw, ni la Pak Harun :) Dia petik a few untuk bawak balik. 

One last shot lah before we left :)

Ni teksi Pak Harun :)

'Tiada Halangan, Hanya Peluang'
Bersambung....

No photograph may be reproduced, downloaded, copied, stored, manipulated, or used whole or in part of a derivative work, without written permission from Syed Amran. All rights reserved.

10 comments:

  1. Gambar ketiga akhir
    Suka sgt2

    Awan belah sana selalu dpt mcm tu
    Masa last trip ke sana
    Pun awan lagu tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haaa.. that's one of my fav shot. Fyi, tu satu je la shot yg saya ambik from that angle..hahaha..
      Thanks El :)

      Oh ye ke? Bagus la cam tu cause saya plan nak ke sana lagi, insyaAllah.

      Delete
  2. selalunya kalo amek gmba mcm ni...pakai lens apa?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi JS
      Kalau yg pemandangan tu saya pakai lens wide angle tu 10-22mm.
      Yg lain zoom2 tu saya guna 18-270mm.

      Delete
  3. saya akan k terengganu untuk jalanjalancarimakan dan aktiviti bebas bulan february ni. entry en syed yang ini beri inspirasi kepada saya. terima kasih!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak ikut!!!
      Pretty pleaseeeee.... :)

      Sama-sama GB :)
      Awak juga inspire saya...

      Delete
    2. And such a beautiful village :).

      Delete
  4. suka sangat yang 'one last shot' tu!!
    dan jeti panorama tu!!!!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks doc. Yg one-last-shot tu betul2 the one and only shot I took. Should have taken more lah :)
      Alhamdulillah, cuaca hari tu elok cantik. Syukur....

      Delete