Friday, December 26, 2014

5th. KORYO NATIONAL TAEKWONDO CIRCUIT GRAND FINAL 2014

5th. KORYO NATIONAL TAEKWONDO CIRCUIT GRAND FINAL 2014

Pada 8 December yg lalu saya sempat ke 5th. Koryo National Taekwondo Circuit Grand Final 2014 yg telah berlangsung di Dewan Dato' Ahmad Razali, Ampang, Selangor. Ada ternampak poster besar ni di kawasan perumahan saya seminggu sebelumnya. 

Since venue dekat je kat rumah, saya jalan kaki je pagi tu dari rumah. Acara started at 8 am, saya sampai ke dewan tu around 7:30 am. Dah ramai orang dah masa tu!


Sampai je around 7:30 pagi tu dah ramai orang rupanya. Peserta2 dan ibubapa juga coaches and organizers.

Since ada masa lagi sebelum acara2 started saya jalan2 around dewan. 

Comelnya adik2 ni semua. And sgt tangkas, energetic and fierce!

Lincah dan 'terbang'! :)

The Taekwondo Scoring System.

Ibu dan bapa yg sedang sibuk menyiapkan anak2 mereka. 

Memang nampak adorable je adik2 ni tapi bila mereka fighting, wah!!! tetiba je jadi aggressive!

In Korea, Taekwondo began as a defense martial art called “Subak” or “Taekkyon,” and developed as a way of training body and mind in the ancient kingdom of Koguryo. To read more, click here.

Tu meja judges/scoring committee. Ada TV screen to display scores for each match.


Adik ni nampak cam demure jek, tapi masa dia fight habis opponent dia kena 'attacked'!

Comel je adik ni tgh siap2. 

Dan acara pun bermula. Since saya yg tak tahu banyak tentang taekwondo dan this circuit and its matches and scoring, saya pun bertegur dan bersembang, langsung bertanya2 pada beberapa bapa2 yg hadir :). Ada yg datang dari Klang, ada yg dari Batu Pahat. Malah dari merata Malaysia.

Bila start je, I was like 'Whoaa!' and 'What!' sebab teruja sgt tgk adik2 perempuan ni fight each other. Well, actually it is not call fights but sparring.

Apa yg perlu adalah protector untuk kepala, mulut, dada, groin, forearm/hand dan kaki.  

Kata seorang bapa kepada peserta, bukan murah protectors tu semua! And of course, in contact sport macam taekwondo ni mesti ibubapa akan beli guards yg terbaik demi keselamatan anak2 mereka. Macam kata seorang bapa, 'Nak buat macam mana. Dah dia minat taekwondo ni', sambil tersenyum tawar tapi with pride...hihi.  

Permulaan sparring. Selalu masa ni la saya akan take the most photos. Sebab masa awal2 ni both contestants tgh energetic dan bersemangat. Jadi diaorg punya attacks bertubi2!

Saya juga diberitahu yg protectors tu semua must be approved by the taekwondo clubs yg mereka join.  Of course, that makes a lot of sense.  


I am going on and on about the protection aspect of this martial art sport sebab saya begitu concern dgn keselamatan mereka especially adik2 yg masih lagi kecik2 tu. Dan ini kali pertama saya attend game macam ni so bila tgk ada a lot of punching and kicking going on, naturally I was very concern of the safety. I mean, just look at these photos! Dan mereka tu adik2 perempuan tu!
But I was soon elated when I can see quite clearly that those protectors and guards are pretty sturdy and tough and protects the wearer very well. 

Basically, yg dibenarkan ialah menumbuk dan menendang. Menendang dgn kaki dari buku lali ke bawah sahaja. Itu saja, punch and kick only. Lain2 cannot.



Boleh tumbuk cuma ke chest protector pihak lawan sahaja. Tapi tumbukan tu kena yg betul2 kuat untuk dapat score. Tak dibenarkan tumbuk muka atau kepala lawan.

Hanya this guy je photographer yg ada selain saya and he was from one of the Koryo. 

Dibenarkan menendang pada 2 tempat: ke chest protector dan kepala. Tidak dibenarkan sama sekali menumbuk dan menendang opponent's spine dan bawah dari chest protector. 

Sparring competition ni adalah mengikut kategori berat badan bergantung pada tiap2 tournament. 

Adik ni tengah pakai her mouth guard untuk elak dari kecederaan mulut dan gigi. Selalunya dibuat dari getah dan ada shock absorber. 

Saat macam ni saya mesti ambik. Such a beautiful moment. Ye la kan, fight tu fight jugak. Tapi one must be compassionate as well.  

Just tengok la adik2 comel ni! Punching and kicking! Hilang comelnya! Hahahah... Eh.. tak, tetap gak comel....hihi...
Hebat! I am so excited but at the same time horrified...hahaha. Mak bapak diaorg relak je. In fact menjerit2 memberi sokongan! Hihihi...

- A coach's role is very important: beri sokongan, beri semangat dan strategize.
- Tiap sparring mesti ada referee. Kena tegas and in control. Kena pastikan keselamatan contestants. Foremost to protect the integrity of the competition process.
- Coach, masa breaks, akan beri nasihat or strategies to win and also to bagi contestants minum :)
Sekurang2 ada 3 judges yg duduk di penjuru2 gelanggang. Mereka pegang satu alat elektronik yg disambung pada the teakwondo scoring system. Bila mereka nampak ada punches atau kicks yg boleh dapat point, mereka akan tekan butang pada alat elektronik tadi. Setiap point yg didapati will be displayed immediately on the TV screen. 

Ok, so macam mana kira points?
- Kalau tumbuk atau tendangan biasa pada chest pihak lawan - dapat 1 point.
- Kalau tendang yg berpusing [spinning technique] pada chest protector pihak lawan - dapat 2 points.
- Kalau tendang kepala pihak lawan - dapat 3 points.
Nak dapat score bukan senang sebab tumbuk dan tendang tu kena tepat dan ada power, bukannya macam light tapping je.

Sokongan and cheers yg mantap dan padu dari ibubapa dan kawan2 sekelab adalah sangat penting dalam mana2 contact sport. Saya sendiri jadi excited tengok mak ayah begitu bersemangat bersorak untuk anak2 mereka :)

The waiting time can be very long sebab ada beratus matches. Ada seorang bapa cerita pada saya the last tournament he and his son went to habis pukul 8:00 malam :O. 


Cuba2 nak ambik shot yg lain sikit..hihi...

Setiap match ada 3 rounds. Untuk yg junior ada 2 rounds. At end of round 3, siapa yg dpt score paling tinggi, dia memang. 

Atau juga boleh menang kalau buat 'knock-out'. Selama saya di situ tak de yg kena knocked out. Tapi saya cuma di event tu till waktu Zohor je. 

Juga boleh menang kalau opponent is a no-show. Also boleh menang kalau opponent kata dia dah tak boleh teruskan fight atas sebab2 kecederaan. Teringat saya ada seorang bapa bercerita yg anak dia terseliuh masa tgh fight dan terpaksa kena berurut.  

Kalau lepas 3 rounds tu resulted in a draw, akan diadakan golden point round. Siapa yg score dulu masa golden round ni, dia memang. 

Tapi kalau masih lagi tak der siapa2 yg score masa golden round tu, maka yg menang adalah opponent yg mempamerkan teknik yg terbaik semasa golden round tu.

3 points!!!

Dan tentunya dalam kebanyakkan games, mesti ada benda2 yg dilarang. Kalau buat gak, penalty points akan diberi kepada the opponent. 

3 more points!!! Bro biru ni memang hebat!!

Memang kesian lah aku tengok bro in red tu. Macam kena buli je. 

Aku tak berapa suka fight yg berat sebelah. Best kalau dua2 sama hebat. Baru la syok tgk!



Ok, below ni the taekwondo sparring rules - things one cannot do:
- pijak kedua2 kaki keluar gelanggang
- ngelak2 dengan membelakangkan pihak lawan
- sengaja jatuhkan/rebahkan diri
- mengelak dari berlawan
- menarik, peluk atau menolak pihak lawan
- serang di kawasan bawah pinggang pihak lawan
- berlakon cedera
- menyerang dengan lutut
- hentam pihak lawan dengan tangan ke muka pihak lawan

Determination!!!

Saya suka bila both were aggressively attacking and scoring points!

Kadang2 tu saya noticed, bila opponent dah down on the floor dia masih lagi boleh di attack. No rules againts that I guess. But most times, referee akan stop it. 

Dan aku juga noticed that when a contestant fell, tu selalunya sebab dia hilang balance or jatuh from a kick that he made and wrongly landed. Bukan sebab dia kena kick kuat sampai jatuh. Tapi bila aku witnessed yg tersungkur sebab kena terajang, huh! excitednya aku tak boleh nak cakap!
Hahaha... for me la kan, 'violence' when wrapped in packages like this, can be quite addictive...hihi... 


Bro in red [dari Koryo Shah Alam] ni so hebat he was ahead 15 points from his opponent. 


Peserta Koryo Ampang [biru] kalahkan peserta Koryo Shah Alam [merah]! Woot! Woot!

Itulah the mouth guard. 


Boleh juga pakai extra protective gear like this foot guard. Untuk elak kecederaan dan terseliuh. 

Diaorg ni boleh kick lebih tinggi dari ketinggian mereka sendiri. Of course this skill is important sebab kalau tak boleh nak kick tinggi, macam mana nak kick opponent's head. If cannot, how to get 3 points lah. 

Peserta Koryo Pekan kalahkan peserta Koryo Ampang. Boohoo! 

Ampang defeated Shah Alam.
Shah Alam defeated Melaka.






Oucchh!!! Aku pun rasa ngeri gak!


Spinning kick ini tepat dan biru dapat 3 points!









Overall, saya rasa sangat teruja dan happy sgt dgn pengalaman baru ni. Dapat la juga merasa shoot sport taekwondo ni dan shoot dgn bebas during the entire time I was there. Alhamdulillah. 

No photograph may be reproduced, downloaded, copied, stored, manipulated, or used whole or in part of a derivative work, without written permission from Syed Amran. All rights reserved.

16 comments:

  1. Nanti bukak laptop baru komen lebey
    Boleh rasa lg kehangatan anak bedal anak org sampai nangis!

    ReplyDelete
    Replies
    1. ok dah dapat laptop
      anak saya pun under koryo
      aritu dia kalah di peringkat negeri selangor
      kahkahkah
      1st time kasi dia exposure

      lawan mmg ikut berat badan
      tak kira ko tali pinggang pe
      nasib la kan

      peralatan mmg agak costly
      utk anak saya
      masa dia menang wakil sekolah
      saya dah belikan dia semua brg2 safety tu
      sebab nampak leceh la
      bila nak berlawan je kena tunggu kawan settle
      pastu cepat2 pakai
      kalau turn dekat2 mmg payah

      gambar ke 9 kalau tak silap
      tau nape tangan dia tulis2 camtu
      itu sebenarnya turn utk dia berlawan
      biasanya mmg tulis kat tangan gitu
      supaya tak miss turn
      miss turn kalu lawan boleh menang dengan senangnya!

      tengok anak kita bedal anak org mmg best
      sampai nangis budak tu kena bedal
      bersorak bila anak dpt point
      nak2 bila dia bedal kat kepala
      point lebey
      tapi bila anak kita lak kena bedal
      alamakkkkkkkkkk
      hahahaha kena kat kepala aritu anak dara
      seb bek tak patah semangat

      selain dari sparring
      ada kategori taegeuk juga
      tapi dia lebih pada step
      bukan lawan2
      masa saya first time mai tournament
      saya tengok ramai peserta siap make up bagai
      rupanya utk kategori taegeuk
      byk awek la tapi yang masuk

      Delete
    2. Ooo... anak you pun koryo gak ya. Waaa.... boleh dia teach mak dia one or two things about kicking! :D
      Hebat tu dah sampai tahap bertanding peringkat negeri! Hebat! Masa dia fight tu ada tak ambik video?

      Tu la, ikut berat. Saya heran rule ni. If one of them is skilled with lots of experience, while the other is a fresh, habis la! Patut la saya nampak a few fights cam berat sebelah.

      I see. Kena share peralatan. Betul la, memang leceh. Pakai guards tu kena betul2 elok dan kemas and kalau terburu2 boleh jadi tak secure and can resulted in injuries!

      Betul tu. Saya ada tanya salah seorg dari ayah2 yg ada masa tu about the writing pada tangan tu. To indicate giliran berlawan dan which group also which gelanggang. Masa tu the dad kata anak dia number 130! Punya la lama nak tunggu! I see. Masa saya di situ memang ada a few no show cases. Menang tanpa tanding la pihak lawan tu.

      Hihi.... ehh... mesti la best bila memang... haha...
      Tapi kesian la part yg sampai nangis tu.... Tapi kan, mereka kena la toughen up cause kalau dah pilih contact sport cam ni tak leh nak lembik2.
      Tak pe, kalau kena belasah pun, itu good for experience and can work to be better. Tapi pedih la nengoknya, ye tak :).

      Waa... saya tak tahu pun pasal taegeuk tu! Very interesting! Itu needs a different set of skills tu. Mesti menarik.
      Leh tak kalau ada tournaments cam tu in future, El bagitau saya. Nak tgk la :).

      Delete
    3. tunggu next year
      kalau anak dara tu tercalon
      saya ajak en syed mai
      kalau dia tak tercalon
      saya bgtau en syed
      itu budak dah tali pinggang merah
      so kena suh dia betul2 prepare utk tahun ni punya event

      ada amik video
      pastu saya gelak time dia kena bedal ngan lawan kat kepala
      hahahahha
      nampak mama terus jadi gembeng nak nangis
      lepas tu mama lari sorokkan diri
      rupanya dia bedal balik budak tu
      wakkakaka lantak la
      janji tak de patah riuk still ok

      Delete
    4. Waaa... best! Best!
      Thank youuu... semoga anak El tercalon! :)

      Ooo... ada video. Cool. Saya plan dah nak ambik video also if got another opportunity :)
      Ada mama jadi gembeng. Mama not around jadi garang pulak... hahaha...
      Manja la tu...hihi...

      Delete
  2. persoalan tangan bertulis dah elly jawabkan.. ;)

    ReplyDelete
  3. hahhahaaaaaaaaa!!
    ' bedal anak orang memang best ' !!

    ReplyDelete
  4. kalau guna canon kita kan en syed.. setting apa terbaik untuk sports actions macam ni..
    lighting macam terang je..

    saya selalu konfius pasal ai srervo , ai focus tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setting saya set to AV, pas tu set ISO between 3200 to 5000 depending on the lighting dalam dewan tu. Nak elok saya shoot membelakangkan light source in this case dari tingkap dan pintu so that there is enough light on the subjects. Masa setting tu saya buat test shots dulu tgk berapa shutter speednya. Kalau dapat dalam around 1/500, kira dah ok dah to freeze actions. Also saya tak suka guna flash cause saya also set to mutiple shooting mode or burst shots mode tu.

      Sepatutnya guna AI Servo untuk moving objects like tournaments cam ni sebab Ai Servo mode tu will track moving subject and focus on them. Kalau AI Focus to dia one shot focus.
      Tapi saya tak suka guna Ai Servo cause rasa cam focussing tu tak move quick enough with the moving subjects. Foto2 jadi blur2.

      Delete
  5. actually im the one yg photographer tu .. hahaha .. thanz for the photo .. im from Koryo Shah Alam .. ✌ they all call me Sir Ejai or Sir Faizal .. selamat berkenalan .. 😁

    ReplyDelete
  6. Askum tumpang tanya...mana nak contact koryo shah alam ye?3

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam Aryana. Maaf ya, saya pun tak tahu macam mana nak contact mereka. Saya di event tu cuma ambik2 gambar je and not attached to any of the teams.

      Delete
  7. Aryana. Koryo Shah Alam+60 16 316 9520

    ReplyDelete