Monday, November 17, 2014

MTB XCO & FUN RACE - PART 01

Event yg best ni saya dapat tahu dari anak lelaki jiran sebelah yg aktif dalam sukan berbasikal in particular the mountain bike sports. Dia tahu saya minat fotografi so on one morning masa kami terserempak terus dia beritahu about the event. Tapi masa tu dia tak pasti tarikh sebenar jadi saya tiap hujung minggu bulan Oktober lepas mesti saya pusing Bukit Indah round di depan masuk area Trek MTB MPAJ tengok2 kot mereka dah pasang banner.

Anyway, nama acara tu ialah "MPAJ TEKAS MTB XCO & FUN RACE" diadakan di Trek MTB MPAJ Taman Bukit Indah, Ampang.

Note:
MPAJ - Majlis Perbandaran Ampang Jaya.
TEKAS - Teman Kayuh Ampang Santai
MTB = Mountain Bike / Biking.
XCO = Cross country - one of the discipline of mountain biking.

So XCO tu ialah lumba basikal guna mountain bike, off-road, short distance, lap format [pusing 2, 3 kali of same route], very tough dan sgt technical.

Kat banner stated event start pukul 8:00 am so saya dah siap sampai ke trek pada pukul 7:15 am sebab senang nak cari parking and also nak check out the trek itself. Sebenarnya saya tak pernah lagi masuk ke dalam trek ni dan hanya tengok dari luar sahaja. Tak sangka ada padang besar dalam tu dan trek basikal sejauh 1.8 km yg lalu semak, turun naik bukit dan lalu jalan2 berair/berlumpur.

These were my missions that day:
1- check out the trek
2- cari lokasi yg best untuk tangkap gambar
3- take some sporty action shots
4- ambik foto2 peserta2 dan organizer team
5- cover as much event as possible since ada 18 categories

One thing I noticed cuma saya dan seorang lagi sahaja photographer yg ada hari tu. Yg lagi 2 org tu memang photographers MPAJ. Masa saya berbual2 dgn 2 orang peserta, mereka beritahu yg acara ni memang tak dihebahkan sgt pada public dan cuma diketahui oleh kelab2 basikal. Patut la banner yg saya nampak cuma yg di depan masuk trek tu saja. I wonder why this was the case.

Anyway, these are the photos. Macam biasa saya ambik so many photos I had to make 3 parts..hihi.


MTB XCO & FUN RACE - PART 01 - WARM UP, PERASMIAN & BERBASIKAL SANTAI BERSAMA TIMBALAN YG DIPERTUA
Banner, peta lokasi dan poster MPAJ TEKAS MTB XCO & FUN RACE.

Suasana kawasan masuk ke Trek MTB Taman Bukit Indah, Ampang. Ada meja pendaftaran untuk mendaftar dan mendapatkan nombor yg wajib diikat di depan basikal. Panjang juga barisannya. Ada juga gerai jual snacks and drinks. Gerai jual ice blended drinks pun ada. Juga ada lori tangki air MPAJ untuk peserta2 cuci badan dan basikal yg kotor berlumpur.  

Makin lama makin ramai peserta yg datang. Barisan makin panjang. Ada yg datang satu team/kelab, ada yg datang with friends atau berseorangan dan ramai juga yg datang sekeluarga. Ada keluarga yg bapak, mak dan anak masuk bertanding. Awesome!

- Nombor diikat depan basikal.
- Organizer members yg sgt sporting bila ajak bergambar :).

Aduhhh... cute sangat adik2 ni semua! :) Bersemangat sungguh! Siap dgn full gear and jersey!

Ramai mula practise dan warm up. Lepas berbual dgn a few of the peserta2, ramai juga yg tak pernah ride di trek ni. So masa warm up tu mereka check out the trek. 

Yg pink ni dari satu team. Team members semuanya para remaja. 

Best bila dpt tangkap gambar peserta yg sporting macam ni...hihi

Awal2 jalan ni kira ok lagi. After a few runs of the many categories, habis berlumpur sampai tak boleh nak kayuh jadi terpaksa turun jalan dan tolak basikal. More of that later.

Practice runs. Getting to know the routes, corners and the rough terrains. 

Memang elok try runs ni cause awal2 boleh detect any 'technical' problems like what happened to this guy. 

Yg berjersey hijau ni ialah HPC Team.
Mereka test runs, saya test lokasi...hihi. 

Peserta2 ada yg baru tiba, yg tengah warm up, yg tengah menunggu dan yg berposing for me...hihi...
Memang saya round2 habis area ketibaan dan bertegur sapa. Bila dah create rapport saya minta izin ambik gambar mereka. Mereka ok je, which is so awesome! :)

- Lebih kurang pukul 8:30 am acara pun dirasmikan oleh Pemangku Yang Dipertua Majlis Perbandaran Ampang Jaya, Tuan Haji Abd Hamid Bin Hussain.
- MC announced that Tuan Haji sendiri telah datang Trek MTB Taman Bukit Indah Ampang ni dengan berbasikal dari rumah dia.
- MC juga apologised to all kerana start lambat atas sebab perlunya untuk organizer periksa semula semua routes untuk mempastikan tiada bahaya disebabkan hujan lebat yg turun malam sebelumnya.
- Bila saya nampak organizer team tengah berkumpul berbincang di meja, terus saya approached, bagi salam dan senyum selebarnya2 dan minta izin ambik gambar....hihi.... Such nice people! :)

Dgn cara yg sama, bila saya nampak teams berkumpul saya terus je hampiri mereka, create rapport dan minta izin ambik gambar. Semua mereka ok je...hihi...

Mereka berdua ni adalah bapak dan anak dari team Harimau Malaya Riders [HMR]. Seronok saya bersembang dgn En. Amir [bapa] yg sgt peramah menceritakan tentang HMR, aktiviti2 HMR dan event2 yg disertai oleh team HMR. Dia juga beritahu jersey yg mereka pakai pada hari tu adalah design jersey terbaru HMR :)

Bapa dan 2 orang anak tengah warming up. So cute, right! :)

Mereka adalah team TEKAS - Teman Kayuh Ampang Santai.

Mereka pula adalah dari team Sementa MTB Riderz. 

Ni pula team yg paling ramai membersnya pada hari tu. Mereka adalah HPC Team!
Bila saya tengok balik foto ni, memang best la mereka ni. Actually, the first shot mereka macam formal sikit gayanya. For the 2nd shot ni saya requested that diaorg kasi nampak semangat sikit and I got this shot...hahaha...  

Dan ni pula Harimau Malaya Riders. Ini juga 2nd shot yg saya dapat lepas saya requested for a more energetic pose...hihi.... boleh laaa...hihi

Masa tunggu perasmian, saya sembang2 dgn bro yg bertopi hitam tu. Dia datang dgn 3 orang anak dia yg juga masuk bertanding. It is always heart warming when I see parents doing this sort of stuff, you know, spending quality time with their children. It is such an important thing to do, me think.


Bro ni yg paling bergaya dan paling peramah :)

Earlier saya ada berborak2 dgn bro yg paling kiri tu. Then when I saw him sembang2 dgn bro yg 4 org lagi tu, saya terus approached and ask bro paling kiri tu if he wants me to take his photo with his friend. Hahaha.. tactic tu...hihi...

- Sementa MTB Riderz. Team ni serious sikit tapi tetap ok je bila saya nak ambik foto mereka :). - Lepas ambik gambar, bro yg t'shirt hitam tu sembang dgn begitu ramah dgn saya, which was cool..hihi.
- Saya siap minta email address dia untuk saya email their photos.
- In fact, saya juga mintak email addesses of all the team yg foto mereka saya ambil :)

Lagi team photos. The things was, I did have the fear and doubts about asking strangers for me to take their photos. It's not like I am from any print publications cause if I am it would be a lot more easier. But then I thought what's the worst that could happen kan. Habis2 pun diaorg may refuse. If refuse I just blah je la....hihi. Tapi kalau kena caranya, mereka ok je. I mean jgn la terus je tonyoh camera depan muka mereka dan main ambik je gambar mereka tu. Kena la bertegur sapa, joke2 sikit, be humble, ramah dan express genuine interest in what they are doing. Juga express fascination about what they are passionate about, in this case, biking. Baru la can create good rapport :).
Apa2 pun, saya sgt bersyukur, Alhamdulillah.

Ini Team Mercury. Remaja2 je mereka ni. 

HPC team! Bila saya requested nak ambik gambar mereka, saya ingat santai2 je la while they are waiting for the event to start. Tapi tu dia! Depa dok pakat bawak basikal2 ke padang dan beratur like above for a team shot! Me so terkejut and sooooo happy lah..hihi...
Dan yg best nya mereka ni dok gelak2 happy ja...haha... 

Lepas ambik foto the whole team, saya requested pulak ambik in smaller groups :)


Mereka berdua ni memang peramah. Suka saya ambik foto mereka :)

Another one of those heart warming moments :)

Lepas perasmian, acara dimulakan dgn berbasikal santai dgn Timbalan Yang DiPertua. Mereka buat satu round di trek. 





Adik dari team Mercury ni bukan main lagi tunjuk aksi dia for me to capture...hahaha...


It was reactions like this la yg buat saya rasa makin comfortable ambik gambar2 mereka :)

Abang ni macam malu2 pulak...hahaha... Masa dia lalu dekat saya, dia offer saya teh-o-ais yg dia bawak tu...hahahaha..... 

Sementara menunggu acara dimulakan dgn kategori pertama, saya round2 lagi dan ambik gambar. 

Kedua2 abang ni dari Sungai Buluh tak silap saya. Abang yg belah kanan tu kata kat saya, 'Kalah menang tak penting. Yg penting ialah ambil bahagian dan habiskan pusingan. Juga berbasikal ni satu bentuk excercise yg bagus'. Saya angguk setuju. 

Bersambung ke bahagian ke 2.....


No photograph may be reproduced, downloaded, copied, stored, manipulated, or used whole or in part of a derivative work, without written permission from Syed Amran. All rights reserved.

6 comments:

  1. super cool event!!!!!

    rugi tak dapat join la hari tu..!
    yang cyclist kecik kecik tu sungguh adorable !!

    ramai nya yang ambik bahagian en syed!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Indeed! For me yg first time gi event cam ni, jadi begitu teruja...hihi...

      Tak pe doc. I was told the organizer buat event ni twice a year. I akan alert you bila ada the next one :)
      Hahaha.... yes, super adorable. Cuteness overload!! :)

      Betul, memang ramai doc. In fact, according to several peserta2, actually can be lebih ramai lagi sebab ramai lagi yg tak dapat hadir kerana ada organizer2 lain yg buat events race pada weekend yg sama.

      Delete
  2. sempurna semua fotonyanya pada mata saya.

    abang baju hijau yang sporting tu spotted smiling kat entry yang latest as to date. heheh~

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih GB :)

      Hihi.. he's such a cool guy :)

      Delete
  3. alohhhh.. ni padang depan rumah saya ja ni...

    saya tak de kat rumah minggu ni..... ;( ...

    baru saya tau ade trek kat situ...

    yang saya tau trek panjat bukit betul2 depan rumah saya tu ja.... huhuhu

    saya dah marathon tgok pics - part 1 sampai part 3 ..

    nak komen mcam ni ... : sayaaa suka sangattt ...!!!!!..

    sampai nganga tengok ... hahahahaa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hihi.. thanks CPL :)
      Betul, ni betul2 depan your house. Kalau lah CPL and Doc dpt join saya hari tu, tentu lagi best and hilarious!! Tak pe next race kita plan ya.
      Terima kasih marathon entries saya tu. Appreciate sgt. Banyak efforts saya put in into creating the entries actually.

      Delete