Wednesday, November 12, 2014

FAMILY DAY

It was my wife's office's Family Day di Ancasa Port Dickson. She asked if I could take some photos of the event. Mula2 teragak2 juga kerana saya tak kenal seorang pun of her colleagues. But to give up on photoshooting a fun event? Tentulah tidak...hihi...

And such a fun event it was! I had a great time taking their photos in actions and getting to know some of them.

The challenge for me was to make them feel comfortable with me taking their photos. Lagi la bila terlibat family mereka. Jadi create rapport was so important. And they are just such great people. They welcomed me and made me feel at ease. In fact, they we so cooperative. Tgk je la group photos mereka...haha...

Mula2 sampai ambik foto2 resort dulu dari apartment di tingkat 8.  


Cantik juga resort ni. Ni kolam near the Spa Center.

Dari apartment boleh nampak pantai. Zoom ketat2...hihi...




Ada berderet kedai2 makan dan kedai2 lain di tepi pantai. 


Lepas lunch dan solat Zohor saya ke ronda2 dulu area resort. This is the Spa Center. Macam style Bali. 

Ada small pool. Rasanya that's an open jacuzzi.

Next to the Spa Center ada kolam dgn titian concrete slabs ni.

Quite a beautiful landscaping.

Itu banggunan2 resort.

Ada lorong2 taman yg nyaman. 

Entrance masuk ke Spa Center.

Ada pergola [vocab baru yg saya belajar dari Doc :)]

Since ada masa lagi sebelum event family day starts, saya ke pantai dulu.

Bersih pantainya. Dah mula ada banyak aktiviti.

Seperti di pantai2 lain siapa2 nak naik jet ski pun boleh.

Ada uncle bermotor jual ais krim. Di hujung sana dah ramai pengunjung2 dgn lebih banyak aktiviti. 

Kalau nak ber beach motorbike pun boleh. 

I guess this was a swim team cause got instructor. Dari pelbagai bangsa so I suppose dari International School kot. 

Pernah sekali je dulu2 merasa bury-in-sand ni...hihi....

Juga ada yg sedang photoshoot :)

Leboh kurang pukul 5:00 petang saya terima msg dari wife. Event dah nak start kata dia. Saya pun terus bergegas ke lokasi Family Day tu. Haa.. dah ramai dah yg berkumpul. Masing2 dgn isteri/suami dan anak2. Boss diaorg kata semua pakai t'shirt/baju merah. Good idea. Nampak cantik dalam foto :)

Acara dimulakan dgn kategori kanak2 bawak telur dgn sudu. Oh ya, aktiviti2 disedia dan diacarakan oleh the resort staff. 

Comel2 belaka mereka2 ni. Mula2 ni saya ambik dari jauh2 dulu sebab macam saya kata tadi saya tak kenal pun mereka. My plan is to just slowly make my presence felt and to let them know that I am part of the group. Saya juga pakai t'shirt merah. I know, I know, bukan ke lebih senang kalau saya di formally introduced je...hihi...

Masih lagi dgn fun game untuk kanak2 tarik bola dgn gelung. 

Dan diikuti dgn game tiup belon sampai pecah. Hmm... alahai.. kesian tengok budak2 tu macam nak semput tiup belon...hihi... Then mak ayah diaorang datang bila belon dah kembung sikit, disuruh anak2 mereka pijak je belon tu sampai pecah...hihihi.... good idea! :)

Then acara bapak dgn anak pulak. Celup sponge dalam air then perah air masuk dalam botol. Placement air dalam baldi adalah jauh dari tempat anak mereka tunggu dgn botol air kosong. Riuh le bila bapak2 dok lari pergi balik. 

Pas tu acara untuk kategori bapak2 dan mak2. Jalan guna 3 blok kayu tanpa kaki cecah padang. Terbongkok dan tertonggeng depa...hahaha... Masa ni saya dah mula datang dekat2 lah nak ambik gambar. Sambil tu in between acara saya started bersembang dgn as many mons and dads yg ada di situ. Create rapport gitu :)

Competitive sungguh diaorang ni semua!

Then acara balut pasangan dgn tisu tandas macam mummy. Kelakar sungguh. Ada anak2 mereka yg macam pelik tengok apa la yg parents mereka dok buat...hihi...

Masa yg diberi sangat singkat tapi semua sempat siap. Kualiti lain kira janji siap. Tapi lepas tu ada ujian kekemasan dan keutuhan balutan. Jadi mereka yg dibalut tu kena melompat. Ada yg kukuh ada yg terburai...hahaha....
Dan terdengar pulak ada sorang budak kecik jerit, 'Pocong! Pocong!' masa ujian lompat2 tu...hahaha 

Penting juga saya rasa kalau nak ambik gambar event macam ni to capture the joy and laughters. 

Next acara berkumpulan and all formed 4 teams. Masa tu saya dah rasa sgt selesa dgn mereka semua so bila teams had been formed dan sebelum acara bermula saya minta mereka bergambar dulu. Tengok la tu sungguh sporting betul mereka ni! Totally Awesome!! :)

Acara berkumpulan ni ialah pass atau baling belon berisi air ke rakan di belakang tanpa memusingkan badan mengadap orang yg di belakang. Macam easy kan tapi banyak belon yg pecah! Also kena kejar masa untuk pass semua belon2 kepada team member yg last sekali di belakang. 

Haaaa... tengok tu! Terburai dah!! Hahaha... 

Habis acara pass belon berair tu, si Shidee ni pi baling2 pulak the remaining balloons ke arah kawan2 dia yg lain. Action shot! Hihi....

Next is acara lumba lari berterompah besar. Tapi sebelum tu saya sempat tangkap aksi kelakar mereka. Macam Kungfu Panda la...hahahaha....

You would not believe how fast these guys ran. I mean silap langkap boleh terseliuh teruk! 

Dan tentunya saya mesti ambik foto2 pasangan suami isteri :)

Acara seterusnya lari dgn pasangan masing2 dgn kaki terikat with each other. Expert diaorg ni semua cause semuanya laju2 dan tak de yg tersungkur pun, which was a good thing lah! Hihi...

Saya rasa kena ada lagi a few shots berkumpulan. So I asked if they could gather for groups shots. And they did! Awesome betul!


The ladies pun sporting gak. Super cool!

Ni si Shidee attempting to grab my camera sebab he wanted me to also take part in the games. I politely refused le and sambil gelak2 cakap saya kena ambik gambar. Tu yg dia volunteered nak ambikkan foto and try to grab my camera...hahaha....

Next was acara baling dan sambut belon berair oleh pasangan dengan jarak2 yg makin jauh untuk round2 seterusnya. 

Tu dia!!! Sampai tersembam muka ke padang! Hahahaha.....

Dan sampai tergolek2! Hihihi...
Dan Event Family Day pun berakhir di situ. All in all, semua had such a good time including myself. Dan esoknya saya serah foto2 to my wife and she shared with her colleagues. Kata my wife mereka semua suka sgt dgn foto2 yg saya ambik tu especially the actions shots :).
Alhamdulillah.

Selesai event kami berdua pun jalan2 di tepi pantai sambil menikmati sunset. Cuaca cantik petang tu and the sunset beautiful. SubhanAllah.





What a wonderful breathtakingly beautiful view to end our short excrusion that weekend :).
Alhamdulillah. 


No photograph may be reproduced, downloaded, copied, stored, manipulated, or used whole or in part of a derivative work, without written permission from Syed Amran. All rights reserved.

9 comments:

  1. kami selalu sewa kat Sri Pena .. sebelah Ancasa tu..
    pantai dia cantik, bersih..

    nampaktak Baitul Hilal kat atas bukit, belah kiri Ancasa tu..
    dengarnya.. kita boleh mintak izin dan ambik gambar bulan dengan our dslr kat situ
    boleh connectkan dslr kita kat telescope dia..
    CPL kata lah..

    nanti cuba tanya dia..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sri Pena. Tak pernah pulak saya tahu resort tu. Banyak jugak kan resort kat PD ni. Best! Byk choices :)

      Also I pun tak pernah tahu tentang Baitul Hilal tu. Thanks doc. Kalau saya tahu dah saya pergi dan cuba mintak izin.
      Waa... can connect camera some more! Awesome!

      Delete
    2. Nk num cont sri pena
      Boleh cont saya 01128516643

      Delete
  2. hehheheeee...
    masa team building pfis en syed dulu tu pun en syed pegang kakera..
    sooo.. selamat !!

    ni pun selamat dari join sebab pegang kamera!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha... actually akhirnya saya kena paksa jugak participate. Diorg suruh masuk acara untuk boss2 diaorg.

      Nak tau apa acara tu?
      Acara lawn bowling..... hihi...

      Nak tau apa bola bowlingnya?
      Buah kelapa! Hahahaha!

      Nak tau apa bowling pins nya?
      Botol2 kecik air mineral...hihiiiii

      Nak tau who win 1st place?
      Saya lah! Hahahahaha....

      Nak tau apa hadiah untuk 1st place?
      Kuali!!!! Hahahaha... tapi branded punya kuali la....hihi...
      My wife kata pas ni saya kena rajin memasak... adoii...hihi...

      Delete
    2. kahkahkahhhhhhhhhhh!!!!!

      sila !!!!!!!!

      Delete
  3. http://www2.bharian.com.my/articles/BalaicerapKompleksBaitulHilalcanggih/Article/

    ReplyDelete
  4. http://shafiqolbu.wordpress.com/2012/07/19/hotel-kompleks-baitul-hilal-patuhi-syariah/

    waahh..
    best ni!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks doc for the links.
      Ye la! Memang best sgt!

      Delete