Tuesday, April 8, 2014

KUCHING SARAWAK - SAMPAN RIDE - PART 03

I think it is only fitting for my friend yg tak pernah ke Kuching/Sarawak to experience as much as possible, within our means of course. So aku pun ke tour office kat hotel tu. I was so surprised when told the fee per head. Nak ke 2 places of interest [tengok orangutan & buaya] plus driver/van, sorang diaorg charge RM170.00!!! Maknanya kalau kami bertiga kena bayar RM510.00!!! Driver cuma drive saje bukan berperanan sebagai tour guide! Not included lunch! Ridic!! Kalau nak ke Cultural Village, tu dia, sampai lebih RM1k totalnya!

Still I wanted my friend to go home with some nice experience. Also bila kawan dah mintak tolong kita mesti do our best, betul tak? So aku fikir mesti ader tour operator kat luar yg can offer better package. 

So to start off we decided to take the sampan ride. Nak special sikit aku rent satu sampan just for the 3 of us. Also senang le aku nak ke sana sini ambik gambar dari dlm sampan tu.. hihi.. Sampan pulak yg style kampung i.e yg dok bersila... hihi. Tapi ader cushion le :). 

Nice slow ride of the kampung style sampan. Sambil bersila aku jengok luar sampan and took photos. Such a simple wonderful experience. I had such a nice time, masa tu aku rasa tak penting apa yg aku dpt shoot... hihi.. 

Yg best pemandu sampan kami En. Othman sgt peramah dan ceria orgnya. Macam2 dia bercerita. Sgt menarik dan informative. Antaranya dia cerita dia pernah appear sebagai driver sampan dalam filem lakunan Aaron Aziz dan seorg pelakun wanita terkenal dalam sampan dia. Dia kata nak shooting a short scene sampai berjam2. Sampan dah le kecik, besides the 2 actors, ader director, cameraman dan make up artist. Sesak tapi seronok kata En. Othman...hihi....

Satu lagi informasi penting dan sgt menarik yg diberitahu oleh En. Othman ialah akan ader kumpulan dari kampung2 berdekatan yg akan berlatih dragon boat mereka for the next coming tourment. Dia kata latihan tu selalunya ader 2 kumpulan dan bermula jam 6 petang. Wahh... aku terus jadi sgt teruja! Kawan aku yg 2 org tu sengih je tgk aku excited.. hahaha. Diorag kata masa aku shooting latihan tu petang nanti, diaorg nak gi rayau bandar Kuching. Aku ok je. Ye lah kan, aku dah promise nak bawak diaorg jalan, aleh2 aku sibuk dgn fotografi aku pulak. So aku tak le rasa guilty sgt if they have their own plan...hhihi...
Ni foto2 budak2 sekolah tgh berlatih berkayak....

Orang Sarawak memang best. Very friendly. Aku pun lambai balik, of course :)

Kalau perhati betul2 memang banyak yg menarik yg boleh di shoot :)
Tgh sembang2, tetiba En. Othman bertanya kalau kami dah ader plan touring to places of interest. Aku kata plan memang ader tapi bila tanya tour office kat hotel harga mahal sgt. Bila aku bagi tau harga tu, En. Othman terkejut sangat. Dgn humble dia tanya kalau kami berminat, dia boleh arrange satu tour package dgn harga berpatutan. Kata kami tentu la kami berminat...hihi. En. Othman kata dia sendiri boleh bawak kami berjalan dgn kereta dia ke 5 tempat, bawak ke tempat lunch yg sedap, leh rilek2 tak payah terkejar nak ikut schedule, boleh lama di satu tempat atau cepat kat tempat yg lain, dia siap jadi tour guide sekali which to us is ok sgt sebab masa bersampan tu pun kami dah ader good rapport dgn dia. Dan yg paling best semua sekali - 5 places, driver fee, minyak kereta, tour guide dan pick up from/to hotel - semua cost cuma RM280.00 untuk kami bertiga!!! Maknanya cuma RM94.00 sahaja per person!!! . 
Syukur Alhamdulillah. Aku kata kat kawan aku, 'Ni dah memang rezeki kau, bro' :).


Ni di jeti nelayan yg aku dah shoot dari darat. Ni shoot dari sampan pulak.

Very friendly right? :)

A beautiful scenery :)

kuching, kuching water front, sarawak, sampan ride, syed amran images, canon eos 7d, tamron 18-270mm, fishermen jetty, 

No photograph may be reproduced, downloaded, copied, stored, manipulated, or used whole or in part of a derivative work, without written permission from Syed Amran. All rights reserved.

2 comments:

  1. yup!!
    they are sooo friendly kan!!
    akan lambai2 dan senyum!!

    we are so lucky kan dapat jumpa mereka tengah mendayung tu!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yes they sure are. Really put me at ease actually. I like it like that :).
      Yes indeed. Masa travels I selalu berharap sesuatu yg begitu. Yg not expected. Situations cam tu la to me make the travels memorable.

      Delete