Friday, March 8, 2013

MARI KITA BIKIN POSTER FILEM

Let have FUN!! :)

Jom kita reka poster filem :). 
Ni adalah cara yang paling simple yang saya tahu. Actually, this is the only way I know how to do lah...hehe. 
Pakai cara potong dan tampal je.. hehe... using photo editing software...
Hanya dengan 24 easy breezy steps :).

Step 01: 
Create satu canvas kosong berukuran ikut suka anda.

Step 02: 
Lepas tu hitamkan bahagian atas dan bawah canvas kosong tu dengan cara add in new layer dengan feathering supaya kaler hitam tu gradually jadi putih di bahagian tengah.

Step 03: 
Cari gambar dari archive anda yang ada foto cityscape. Ni gambar saya ambik masa bercuti di Hong Kong.

Step 04: 
Select bahagian banggunan dari foto cityscape tadi, featherkan, terus cut and paste ke canvas. 

Step 05: 
Sebab saya nak awan yang lebih dramatic, saya cari le foto-foto lama saya yang ada awan yang nampak macam ganas.

Step 06: 
Ulangi kaedah macam Step 04 dengan memilih bahagian awan yang dikehendaki dan tampal pada canvas.

Step 07: 
Now, saya nak 5 kepala orang macam terapung di awan tu. Cari lagi dalam arkib saya gambar head shots yang boleh diguna pakai. Ni kepala no.1 :)

Step 08: 
Cut out bahagian kepala yang diperlukan dan paste pada satu canvas kosong. Sebenarnya boleh terus tampal pada canvas tapi since tak expert I paste dulu pada canvas kosong :).

Step 09: 
Tampalkan kepala no.1 ke canvas.

Step 10: 
Cari the next headshot. Kali ni saya perlukan kepala wanita yang cantik sebab pelakon filem kan kena cantik orangnya.. baru box office...hehehe... Cari lagi dalam arkib  :). Jumpa! 

Step 11: 
Cut dan paste kepala no.2 ni ke canvas kosong.


Step 12: 
Then tampalkan kepada canvas seperti ini.

Step 13: 
Seterusnya cari head shot ke 3. Cari gambar orang putih pulak. Filem ni untuk market internasional so kena throw in satu mat saleh lah...hehehe.

Step 14: 
Macam tadi cut kepala dia dan tampal pada canvas kosong. Ni kepala no.3.


Step 15: 
Lepas tu paste ke canvas.

Step 16: 
Seorang actress cantik tak cukup, saya masukkan seorang lagi as part of the barisan para pelakon. Seorang actress berbangsa cina for the asian market :).

Step 17: 
Juga di cut out kepala dan paste pada empty canvas. Ni kepala no.4.


Step 18: 
And pastekan pada canvas.

Step 19: 
Then cari the last head shot. The central charater. 

Step 20: 
Juga cut and paste pada empty canvas. Yang ni kepala no.5.

Step 21: 
Paste pada canvas. Since this guy is the lead actor so head shot dia besar sikit. 

Step 22: 
Since cut and paste tu nampak sangat ketara, saya blur kan je the edges supaya nampaknya macam blending sikit. Hehe.. ni cara yang sangat tak professional sebenarnya.. haha. Asal jadi lebih kurang udah le yek... hehe.

Step 23: 
Sebab nak kasi 'mood' sama ini poster dan supaya nampak lebih 'blend', saya convert ke sepia.

Step 24: 
And of course, movie poster kena la ada details of the movie. So I added them in :)
And this is the final product :)

TA DAA... !! :)

No photograph may be reproduced, downloaded, copied, stored, manipulated, or used whole or in part of a derivative work, without written permission from Syed Amran. All rights reserved.

10 comments:

  1. amoi tep 16 comel sangat!! macam anak patung!!

    hahhahhahaaa!!
    Syed Amran tu gila kosa!! semua dia nak buat!

    anyway..
    banyak saya belajar today..nanti boleh try.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Amoi tu sebenarnya memang seorang actress. Tu dia tgh on location for shooting. Ramai crew pengambaran masa tu. Our guide said it was for a TV drama series. Hurrah! for 70-300mm lens.. hehe :)

      Muahaha.... [evil laugh]
      Actually budget kecik thus cannot afford to hire pros. So kena le semua buat sendiri :)

      Alhamdulilah. Thank you for sharing that :)

      Delete
  2. fuiyooooooooo!!!! hebat gilaa!!! kagum kagum!!

    ReplyDelete
  3. buah cempedak di luar pagar..ambil galah tolong jolokkan..saya budak baru dan tak habis2 nak belajar..kalau salah tuan syed tunjukkan.. ngeeeee....

    ReplyDelete
  4. Tuai padi antara masa
    Esok jangan layu-layuan
    Apa saje ilmu yg ada
    InsyaAllah saya share2kan

    ReplyDelete
  5. hebatttt.....

    ter trap jugak tengok step2 nak buat poster nih...

    nasib baek pelakonnya pon bukan nama syed... hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Actually si syed tu berlakon gak tapi jadi extra je so tak layak appear on film poster billing.. hehehe
      CPL try la jugak. Mesti poster CPL meletop!

      Delete