Sunday, April 12, 2009

THOSE PERFUME ADVERTS

So there I was, at a clinic near my house... head pounding, runny nose, terketaq2 seram sejuk... kedemaman...

Aku pun capai la salah satu magazine yang berlonggok kemas kat one of the racks where I sat. Mostly women's magazine.. tak kisah la.. tercapailah Vogue... 3 or 4 years ago punya issue... patut la tebal, penuh dgn iklan jek... then tgh sakit tu datang ilham... datang idea.... why not try ambik/create photo style advert dlm majalah tu... advert perfume... so sambil tunggu giliran aku jumpa doktor, aku pun mentally try to figure out cam ner nak buat....

A week later, this was what I did...
Berikut adalah langkah2 that I used... crude tapi ni je cara yg aku tau.. hehe.. :)

Step 01:
Create a new canvas. Use colours that you think will best highlight/bring out the subject. Since perfume yg aku guna tu kaler biru, I used the gradient tool to create a nice combination/blend of the 2 colours I've chosen. The middle part was highlighted to create a glow behind the perfume. Kononnya cam kena suluh dgn lampu dari belakang ler.. hehe

Step 02:
Shoot the perfume. Arrange it so that you get a nice 3 dimensional image of the perfume. I think better to use a white background. Then clean up all unwanted elements around the perfume using your photoeditor. Then cut and paste onto the canvas. All the cutting and pasting were quite a painful thing to do, at least for me... hehe :)

Step 03:
I shot this hand-holding-swan-thing much earlier. Tu tangan my niece. Since she was not around masa nak try shooting perfume ni, the best I could do was recycle! Guna je balik gambar lama.... hehe.. :)
Ok then I cut and pasted only her hand onto the canvas yg dah ader gambar perfume tadi.

Step 04:
Ini also gambar lama. Shot masa tgh trapped dalam kereta sebab hujan lebat. So ni gambar droplets air hujan kat tingkap kereta. Aku rasa sesuai digunakan untuk shot perfume to give that 'fresh' and 'clean' look. Also cut and paste the section I wanted onto the canvas and perform 'Overlay' [ni function dalam Photoshop ni] and it'll blend nicely... :)

Step 05:
Add in lah kata2 yg sesuai to describe the perfume....
So I wrote something like...
'For that scentsational and scentsual nights....
.... complete it with your Scentimental Favourite....'
Hahaha.. I know, I know.. so corny right... haha


Dan hasilnya adalah...
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
TA DAAAAAA...... :D


Disebabkan tak der hand model dan studio/lighting berbagai yg canggih, gitu le my crude ways of doing those perfume adverts.. haha...

No photograph may be reproduced, downloaded, copied, stored, manipulated, or used whole or in part of a derivative work, without written permission. All rights reserved.

8 comments:

  1. fulamak.....
    gune yg recycle punye pic pun hasil die..peh...terer2!!

    ReplyDelete
  2. superb..purrrrrrrfecctoo...cayalah hehe

    ReplyDelete
  3. wah dah bukak class kat sini eh cikgu. ok gak.. maceh.. kekeeke.. !

    ReplyDelete
  4. penjenayah.merah.jambu ~ Hehe... recycle is good and patut jadi practise.. ;).
    Thanks :)

    rarza ~ Hehe.. thanks so much bro :). Sesekali seronok try benda2 cam ni... :)

    Benedict Bernard ~ Haha.. ni tutorial yg ringkas je ni bro :)

    ReplyDelete
  5. ermmmmm.......bagus tutorial class ni....hehehe

    ReplyDelete
  6. Chef Aduka - Bro ader masa cuba2 la ok :)

    ReplyDelete
  7. syed..
    sori lama x jengah blog..
    gambar menarik..nampak je senang nak buat tp susah kan??..hehe.

    *thanx 4 besday wish yeah..tq2..

    ReplyDelete
  8. pal7 - Hi bro :). Tak pe, tgh sibuk tu. Anytime can drop by here ;). Senang pada yg dah biasa buat. For me yg amateur ni, berjam2 terkial2 nak siapkan.. haha...

    *you're welcome :). Have a good one bro ;)

    ReplyDelete